Oproepen van bijv. 100, 101, 1000, 1001 stopzetten (Ghostcalls)

Oproepen van bijv. 100, 101, 1000, 1001 stopzetten (Ghostcalls)

icon

Je krijgt vreemde oproepen binnen en als je op wilt nemen, dan wordt de verbinding verbroken.

icon
Wat zijn dit voor oproepen?

Het VoIP verkeer (SIP) gaan over diverse poorten binnen je netwerk. Externe personen kunnen (moedwillig) ook data pakketjes sturen naar deze poorten. Dit kan er voor zorgen dat je toestel overgaat waarbij er een vreemd nummer in je display staat, bijvoorbeeld 100, 101 of 1001. Deze oproepen worden veelal direct verbroken zodra je probeert op te nemen.

Is het gevaarlijk als dit gebeurd?

Deze oproepen kunnen in principe geen kwaad. Je vindt ze ook niet terug in je gesprekkenlijst in freedom.voys.nl en er worden geen gesprekskosten voor in rekening gebracht.

Hoe kan ik dit probleem oplossen?
  • Controleer als eerste of je toestel is aangesloten op een modem of router met een actieve routerfunctie.
    • Je kan dit doen door het IP-adres van je toestel te achterhalen.
    • Begint dit IP-adres met 192.168.xxx.xxx, 172.16-31.xxx.xxx en 10.xxx.xxx.xxx. dan is je toestel goed aangesloten.
  • Om de oproepen te voorkomen moet je je firewall beter dicht zetten, in deze handleiding vind je meer informatie.
  • Als je bovenstaande niet kunt instellen op je router/firewall, dan kun je ook de lokale SIP poort op het toestel wijzigen. Standaard staat deze ingesteld op 5061 voor toestel 201. Je kunt dit wijzigen naar bijvoorbeeld 5091.
    • In the webGUI, this is under 'Features' > 'General Information' and is called
    • Accept SIP Trust Server Only : Enabled
    • Allow IP Call : Disabled
    • You can change the local SIP port under 'Settings' > 'SIP' and it is called
    • Local SIP Port geef je in plaats van 5061 wat anders op.
  • features.direct_ip_call_enable = 0
  • account.X.sip_trust_ctrl = 1

✍️
Ik heb feedback op jullie hulppagina’s.

Updates

Wij werken constant aan ons platform en andere producten. Wil je op de hoogte blijven van alle updates, check voys.nl/updates.

Verbeteringen

Wij ontwikkelen voor en met jou als klant. Hierbij wordt alle feedback gewaardeerd. Heb je zelf een suggestie hoe wij onze producten kunnen verbeteren, check dan voys.nl/verbeteringen.

Contact Kom je er met onze hulppagina’s toch niet helemaal uit, klik dan op het bel icoontje rechtsonder de pagina om een afspraak in te plannen!