Wat is een SIP trunk (of VoIP trunk)?
Een VoIP-trunk wordt ook wel een SIP-trunk of een Trunk-account genoemd. Een VoIP-trunk wordt ingesteld in een VoIP-centrale en zorgt ervoor dat deze registreert op de servers van Voys. Dit gebruik je dus enkel wanneer je een eigen VoIP telefooncentrale gebruikt.
Een VoIP-Trunk toevoegen
- Log in op Freedom.
- Klik op Beheer.
- Selecteer Voip-Trunk.
- Geef jouw VoIP-trunk een beschrijving. Deze waarde wordt ook gebruikt als uitgaande naam.
- Bij Aantal lijnen voer je het maximale aantal gelijktijdige gesprekken in die je denkt te gaan voeren met de VoIP-Trunk.
- Het Interne nummer (extensie) is een driecijferig nummer waaraan je de VoIP-trunk kunt herkennen als je meerdere trunks hebt.
- Gebruik de Caller ID informatie van de trunk zorgt ervoor dat een VoIP-server of VoIP-centrale zelf bepaalt welk nummer uit de beschikbare nummers wordt meegezonden. Het formaat hiervoor is landcode met +, regiocode zonder 0, telefoonnummer (+31501234567). Mocht dit niet mogelijk zijn omdat bijvoorbeeld de centrale de + niet aankan, dan is “31501234567 ” toegestaan.
- Bij Uitgaand nummer (Caller ID) is het nummer dat degene die je belt in zijn scherm ziet staan. Je kunt hier alleen nummers opgeven die aan je toegekend zijn.
- Bij Uitgaande naam hoef je niks in te vullen.
- Bij Beltoegangen kan je restricties aanmaken voor de VoIP-trunk. Hier geef je aan waar naartoe gebeld mag worden. Dit is gebaseerd op het land van jouw provider.
- Druk op Opslaan.
- Je hebt nu een VoIP-Trunk geactiveerd.
- Het Account ID en het wachtwoord vormen samen de login voor de VoIP-trunk en deze worden automatisch gegenereerd.
Geavanceerde (SIP) instellingen aanpassen
Als je een VoIP trunk hebt aangemaakt en je klikt op wijzigen zul je een extra link naar Geavanceerde (SIP) instellingen aanpassen vinden. Hier vind je zaken als Connectie afhandeling, NAT ondersteuning, Extra beveiliging en extra instellingen voor Nummerherkenning.
Let op: Bij de meeste Asterisk centrales dient de "CLI header" op "Remote-Party-ID" te staan.
Beveilig jouw centrale goed!
Het is erg belangrijk dat je de centrale goed beveiligt. Het komt regelmatig voor dat slecht beveiligde VoIP-centrales worden ‘gehackt’ en enorm veel uitgaand bellen. Gelukkig hebben we bij Voys een fraudedetectiesysteem die je VoIP-trunk deactiveert bij verdacht belverkeer. Wanneer dit gebeurt zorgt dit systeem ervoor dat de schade beperkt blijft.
Indien je weinig verstand hebt van het instellen van VoIP-telefoniecentrales, dan raden wij aan om hosted VoIP bij ons te nemen. Hierbij hoef je je geen zorgen te maken over beveiliging.
FAQ voor VoIP-Trunk
Als “Gebruik de CLI informatie van de trunk” ook aan staat overschrijft dit de “Uitgaande nummer onderdrukken” optie.
Alle centrales zijn geschikt om met een trunk van Voys te gebruiken, zolang ze ‘SIP praten’. Er bestaan tientallen merken VoIP-centrales. Wij kennen van lang niet alle centrales de juiste configuratie. In onze veel gestelde vragen en op onze technische wiki vind je meer informatie over het instellen van je VoIP-centrale. Kom je er niet uit, dan helpt ons supportteam graag voor een tarief van €22 per kwartier.
Ja dit kan.
- Ga naar Beheer in Freedom.
- Kies voor VoIP-trunk.
- Druk op jouw bestaande VoIP-Trunk.
- Ga naar Geavanceerde (SIP) instellingen, daar kan je een Vaste hostnaam instellen. Hier vul je het externe IP-adres in van de centrale.
Bij de meeste Asterisk centrales dient de "CLI header" op "Remote-Party-ID" te staan.
- Ga naar Beheer in Freedom.
- Kies voor VoIP-trunk.
- Druk op jouw bestaande VoIP-Trunk.
- Ga naar Geavanceerde (SIP) instellingen.
Nee! Mocht jij een andere partij in dienst hebben die alles voor jou werkend zet, dan kan het zijn dat ze informatie van Freedom nodig zijn, maar daar kan jij zelf bij. Je kan dit dus zonder onze hulp inrichten.
- Ga naar Beheer.
- Ga naar VoIP-Trunks.
- Druk op het kruisje.
- Kies voor verwijderen.
Let op! Als je een VoIP-Trunk verwijderd, terwijl je er ook nog eentje hebt staan. Zorg dan dat je de juiste verwijderd. Wij kunnen dat niet zien. Kijk in jouw telefoonsysteem welk Account ID jij ingevuld hebt. Zo kan je kijken welke trunk weg kan.
Dit maakt voor ons geen verschil. Het zal via alle poorten kunnen lopen.
Updates
Wij werken constant aan ons platform en andere producten. Wil je op de hoogte blijven van alle updates, check voys.nl/updates.
Verbeteringen
Wij ontwikkelen voor en met jou als klant. Hierbij wordt alle feedback gewaardeerd. Heb je zelf een suggestie hoe wij onze producten kunnen verbeteren, check dan voys.nl/verbeteringen.
Contact Kom je er met onze hulppagina’s toch niet helemaal uit, klik dan op het bel icoontje rechtsonder op de pagina om een afspraak in te plannen!