- 1. Busy Field Light (BLF) en/of Sneltoetsen instellen
- 1.1 Instellen BLF
- 1.2 Instellen Sneltoetsen
- 2. Encrypted/versleuteld bellen instellen
- 2.1 DECT toestel W52p/W73p
- 2.2 Vast toestel T4XU/T5XW
- 2.3 Is mijn toestel versleuteld?
- 2.4 Ik kan mijn toestel niet encrypted instellen
- 3. Niet storen/Do Not Disturb (DND)
- 3.1 Yealink DECT toestel
- W52/53/56
- W70b
- 4. Yealink DECT: Volume aanpassen van de microfoon
- 5. Doorverbinden
- 5.1 Vast toestel
- 5.2 Yealink DECT
- 6. Adresboek instellen
- 6.1 FAQ over adresboek
- 7. Interne ringtone
- 8. Firmware updaten
- 9. Naam van jouw handset aanpassen
- 10. Een Yealink repeater instellen
- 11. Anoniem uitbellen
- 12. DECT: Nummers Toewijzen
- 13. Uitbellen zonder netnummer
- 14. Gemiste gesprekkenlijst aan - of uitzetten
- 14.1 Vast toestel
- 14.2 DECT toestel
- 15. Toon aanpassen van call waiting/wisselgesprek
- 16. Intern nummer aanpassen op een Yealink
- 17. Één VoIP account koppelen aan meerdere Yealink handsets
- 18. Overview van menu van handset/DECT toestellen
- 19. Yealink Handleiding DECT
1. Busy Field Light (BLF) en/of Sneltoetsen instellen
Staat je collega beschikbaar of wil je met 1 druk op de knop een collega bereiken? Gebruik dan de BLF en/of Sneltoetsenl opties in jouw Yealink telefoon bij het tab DSS Key.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
1.1 Instellen BLF
Met een BLF (Busy Lamp Field) zie je welke collega’s er in gesprek zijn en door deze in te stellen kan je ze snel bellen.
- Ga naar Freedom.
- Ga naar Beheer.
- Klik op VoIP-account.
- Achter het VoIP-account zie je een Account ID staan.
- Kopieer het Account ID van je collega.
Ga terug naar de Yealink Webinterface.
- Ga naar Dsskey.
- Ga naar Line Key2<.
- Kies onder Type voor BLF.
- Onder Value vul je het VoIP account ID van je collega in.
- Onder Label zet je de naam van je collega.
- Bij Line selecteer je Line 1.
- Laat Extension leeg.
- Klik op Confirm.
Herhaal dit proces met al jouw collega’s.
Warm doorverbinden
Standaard staat het doorverbinden op koud. Als jij eerst jouw collega wil spreken, volg dan ook deze stappen.
- Ga naar Features.
- Kies voor Transfer.
- Bij Transfer Mode via Dsskey kies je voor: Attended Transfer.
- Blind transfer kies je als je geen tussenspraak wil met jouw collega.
1.2 Instellen Sneltoetsen
Om snel een collega te bellen op een extern nummer gebruik je Speed Dial.
- Ga naar Dsskey.
- Ga naar Line Key2<.
- Kies onder Type voor Speed Dial.
- Onder Value vul je het interne of externe telefoonnummer in.
- Onder Label zet je de naam van je collega neer.
- Extension laat je leeg.
- Klik op Confirm.
- Wanneer je de telefoon opneemt en je bevind je op het basisscherm, houdt dan het nummer ingedrukt totdat het begint te rinkelen. Dit kan ongeveer 5 tot 6 seconden duren.
2. Encrypted/versleuteld bellen instellen
De gesprekken tussen je toestel en het telefonieplatform van Voys gaan standaard onversleuteld over je netwerk en internet. Door gebruik te maken van encryptie worden je gesprekken versleuteld enkel tussen jouw telefoon en ons platform.
Zowel de SIP pakketjes als ook de audio zelf (RTP) kunnen worden voorzien van encryptie. Hiermee weet je zeker dat niemand je gesprek kan meeluisteren door de netwerkpakketjes te onderscheppen. We maken gebruik van TLS voor het versleutelen van de SIP-pakketten. De RTP-audio wordt beveiligd met behulp van SRTP.
In deze handleiding staat alleen beschreven hoe je encrypted kan bellen. Als je wil weten hoe je een toestel regulier instelt, klik dan hier.
2.1 DECT toestel W52p/W73p
Eerst gaan we encrypted bellen instellen in Freedom
- Log in op Freedom.
- Klik in de menubalk op Beheer.
- Ga naar VoIP-account.
- Selecteer het account waarmee je versleuteld wilt bellen.
- Kies voor het tabblad Geavanceerde SIP-instellingen.
- Zet een vinkje bij Versleuteling forceren.
- Je krijgt nu een popup dat er nog wijzigingen gedaan moeten worden in je telefoon.
- Klik op Doorgaan.
- Klik onderaan de pagina op Opslaan.
Encrypted bellen instellen op het toestel
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Het versleutelen van jouw Yealink is mogelijk vanaf de firmware versie: 26.81.188.2 en hoger.
- Deze versie vind je onder het tabblad Status. Lees hier hoe je een firmware update doet.
- Ga naar het tabblad Account.
- Klik op Basic.
- Selecteer bij Transport: TLS.
- Vul bij Server Host: sip.encryptedsip.com
- Wijzig de poort naar 5061
- Druk op Confirm.
- Blijf in het tabblad Account.
- Ga naar Advanced.
- Selecteer bij Voice Encryption (SRTP): Compulsory
- Druk op Confirm.
Je belt nu encrypted tussen jouw telefoon en het platform.
2.2 Vast toestel T4XU/T5XW
Eerst gaan we encrypted bellen instellen in Freedom
- Log in op Freedom.
- Klik in de menubalk op Beheer.
- Ga naar VoIP-account.
- Selecteer het account waarmee je versleuteld wilt bellen.
- Kies voor het tabblad Geavanceerde SIP-instellingen.
- Zet een vinkje bij Versleuteling forceren.
- Je krijgt nu een popup dat er nog wijzigingen gedaan moeten worden in je telefoon.
- Klik op Doorgaan.
- Klik onderaan de pagina op Opslaan.
Encrypted bellen instellen op het toestel
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar het tabblad Account.
- Klik vervolgens op Register.
- Selecteer bij Transport: TLS
- Vul bij Server Host: sip.encryptedsip.com
- Wijzig de poort naar 5061
- Druk op Confirm.
- Ga naar het tabblad Account.
- Klik vervolgens op Advanced.
- Selecteer bij Voice Encryption (SRTP): Compulsory
- Druk op Confirm.
Je belt nu encrypted tussen jouw telefoon en het platform.
2.3 Is mijn toestel versleuteld?
Sinds augustus 2022 proberen wij onze toestellen zoveel mogelijk standaard versleuteld in te stellen. Dit doen wij niet altijd als de toestellen worden vervangen door toestellen die nog in gebruik zijn tot de vervanging. Je kan op de volgende manier snel zien op jouw toestellen versleuteld zijn.
- Log in Freedom.
- Ga naar Beheer.
- Ga naar VoIP-Account.
- Ga naar het VoIP-Account van het desbetreffende toestel. Staat er een slot in het groene bolletje, dan is deze versleuteld. Is dit niet het geval, dan is hij niet versleuteld.
2.4 Ik kan mijn toestel niet encrypted instellen
Het kan zijn dat je dan op een oude firmware versie zit. Lees hier hoe je die update.
3. Niet storen/Do Not Disturb (DND)
Soms wil je even niet gestoord worden door je telefoon. Je kan dan je toestel op niet storen/ do not disturb zetten.
3.1 Yealink DECT toestel
Bij de Yealink handset zal je deze functie eenmalig aan moeten zetten in de webinterface van je telefoon.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
W52/53/56
- Ga naar het tabblad Phone.
- Zet Feature synchronization op enabled.
- Druk op Confirm.
Het is nu mogelijk om de DND functie te gebruiken.
Zet daarna in je handset het toestel op DND.
- Druk op de Ok knop.
- Ga naar Call Options.
- Ga naar Do Not Disturb.
- Druk op Ok.
- Wijzig de status Disabled naar Enabled.
- Druk op OK.
Tip: Wijzig de softkey op je toestel naar DND. Druk op de knop links of rechsboven in je handset totdat je een keuzescherm ziet. Klik op Do Not Disturb en je kunt nu sneller je toestel op DND zetten!
Het werk niet
De DND functie op de handset werkt niet bij elke handset even goed. Mocht dit het geval zijn, zet de handset dan uit wanneer je deze niet wil gebruiken.
Uitzetten: Druk de knop waar je normaal een gesprek mee beëindigd in tot het display uit gaat.
Aanzetten: Druk de opname knop in tot het display weer aanspringt.
Synchronisatie van functietoetsen zit niet in de interface
Afhankelijk van de firmware verschijnt de functie toets synchronisatie knop mogelijk niet in de interface. Hieronder lees je een workaround om de instelling toch aan te kunnen passen.
- Ga in de webinterface naar Instellingen.
- Dan Configuratie.
- Bij Export CFG Configuration File kies je in het pulldown menu voor: Non-Static Settings.
- Klik dan op Export.
- Sla het bestand op en open deze.
- Ga opzoek naar: features.feature_key_sync.enable
- Verander dit naar: features.feature_key_sync.enable = 1 to features.feature_key_sync.enable = 0
- Sla dit bestand op.
- Open de webinterface weer op dezelfde pagina.
- Dit keer ga je naar Import CFG Configuration File.
- Klik op Browse en selecteer het aangepast bestand.
- Druk op Import.
- Druk daarna op Opslaan/Save.
- De telefoon zal opnieuw opstarten en als het goed is werkt DND nu weer.
W70b
- Ga naar het tabblad Features.
- Ga naar Forward & DND.
- Geef bij account aan voor welke handset je deze functies wilt inregelen.
- Zet bij DND status het schuifje om naar on.
- Druk op Confirm.
Het is nu mogelijk om de dnd functie te gebruiken.
Zet daarna in je handset het toestel op DND.
- Druk op de Ok knop.
- Ga naar Call Options.
- Ga naar Do Not Disturb’.
- Druk op Ok.
- Wijzig de status Disabled naar Enabled.
- Druk op Ok.
Tip: Wijzig de softkey op je toestel naar DND. Druk op de knop links of rechsboven in je handset totdat je een keuzescherm ziet. Klik op Do Not Disturb en je kunt nu sneller je toestel op DND zetten!
Als het niet werkt..
De DND functie op de handset werkt niet bij elke handset even goed. Mocht dit het geval zijn, zet de handset dan uit.
Uitzetten: Druk de knop waar je normaal een gesprek mee beëindigd in tot het display uit gaat.
Aanzetten: Druk de opname knop in tot het display weer aanspringt.
4. Yealink DECT: Volume aanpassen van de microfoon
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar het tabblad Audio.
- Ga naar Features.
- Geef bij account aan voor welke handset je deze functies wilt inregelen.
- 0 is de default instelling. Als je de min in gaat wordt het zachter. -50 is geluid op zijn zachts/uit en 50 is op zijn hardst.
5. Doorverbinden
Als je een klant aan de lijn hebt en je wil deze doorverbinden naar je collega, dan kan dit op twee manieren: blind en met ruggespraak. Als je je collega niet eerst hoeft te spreken ga je voor blind, als je dit wel wil dan kan je doorverbinden met ruggespraak.
5.1 Vast toestel
- Druk tijdens het gesprek op de knop Doorverbinden onder het scherm of op de Transfer toets rechts- of linksonder op het scherm.
- Toets het telefoonnummer in en druk nogmaals op de Doorverbinden/transfer of leg de hoorn vervolgens op de haak.
- Het gesprek wordt nu automatisch doorverbonden.
- Druk tijdens het gesprek op de Doorverbinden.
- Toets het telefoonnummer in en druk op Send of #.
- Wanneer de tweede persoon het gesprek opneemt kun je een gesprek voeren dat de eerste persoon niet zal horen. Als je de hoorn op het toestel legt, wordt het gesprek doorverbonden.
5.2 Yealink DECT
Er zijn twee opties om door te verbinden met ruggespraak.
Optie 1
- Druk tijdens het gesprek op de ‘R’-knop.
- Kies of toets het nummer in waar je naar wilt doorverbinden en druk op Ok.
- Wanneer de tweede persoon het gesprek opneemt kun je een gesprek voeren dat de eerste persoon niet zal horen.
- Druk vervolgens op Transfer om het eerste gesprek door te verbinden.
Optie 2
- Druk tijdens het gesprek op Options
- Selecteer Transfer.
- Kies of toets het nummer in waar je naar wilt doorverbinden.
- Druk op Transfer.
- Wanneer de tweede persoon het gesprek opneemt kun je een gesprek voeren dat de eerste persoon niet zal horen. Druk vervolgens op Transfer om het eerste gesprek door te verbinden.
Er zijn twee opties om blind door te verbinden.
Optie 1
- Druk tijdens het gesprek op de ‘R’-knop.
- Kies of toets het nummer in waar je naar wilt doorverbinden.
- Druk nogmaals op de ‘R’-knop en het gesprek is doorverbonden.
Optie 2
- Druk tijdens het gesprek op Options.
- Selecteer Blind transfer.
- Kies of toets het nummer in waar je naar wilt doorverbinden en druk op Transfer.
6. Adresboek instellen
Er zijn meerdere mogelijkheden om een adresboek in te stellen op een Yealink.
De eerste mogelijkheid is het aanmaken van een contactenlijst in het toestel zelf. Dit doe je als volgt:
- Druk op OK om in het hoofdmenu te komen.
- Ga naar Directory/ Lijst.
- Druk op Opties.
- Selecteer New/Nieuw Contact.
- Vul vervolgens de gegevens in.
- Druk op Save.
Een andere mogelijkheid is om een extern telefoonboek in je Yealink basisstation te laden. Maak een .CSV of .XML bestand met de telefoonnummers. Van beide bestandsvormen kun je een File Template downloaden uit het basisstation.
- Ga naar het tabblad Directory.
- Klik op Local Directory.
Hier kan je voor alle handsets een .csv of .xml bestand toevoegen.
Hier kan je per handset een .CSV of .XML bestand toevoegen. Bij import to kan je wisselen per handset.
Je krijgt een opmerking of je de oude contacten wil verwijderen. Als je voor on/aan kiest, dan worden die contacten verwijderd.
Wil je contactenlijsten uit je handset halen, dan kan dat hier.
- Ga naar het tabblad Directory.
- Klik op Local Directory.
- Selecteer het juiste .CSV of .XML bestand.
- Klik op Import bij het soort bestand dat je wilt uploaden (.xml of .cvs).
- Klik op Export als je een bestand wilt downloaden van je toestel.
6.1 FAQ over adresboek
Hiervoor heb je een It’er nodig die kennis heeft van jouw server en hoe alles bij jou is ingesteld. Wij kunnen daar niet bij helpen omdat elke server anders is ingesteld.
Nee, deze informatie valt onder privacy en slaan wij om die reden nergens op.
- Ga naar outlook.live.com
- Druk op contactpersonen.
- Ga naar Contactpersonen beheren rechtsboven.
- Druk op Contactpersonen exporteren.
- Geef aan welke map je wil exporteren en druk op Exporteren.
- Je kan nu een .csv bestand importeren in jouw Yealink.
- Mocht dit niet lukken, dan kan het zijn dat de variabelen van het .csv niet overeen komen met die van de Yealink. Dit moet worden aangepast in Excel of je kan handmatig alles aanpassen in de Yealink.
7. Interne ringtone
Wil je aan de ringtone kunnen horen of je gebeld wordt door een collega of een klant? In deze handleiding lees je hoe je een interne ringtone kan instellen voor je vaste toestel, zodat een interne oproep een andere ringtone krijgt dan een externe oproep.
Allereerst ga je inloggen in de webinterface van je Yealink toestel.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar Settings.
- Klik in de linker menubalk op Ring.
- Kies bij Internal Ringer File welke ringtone wordt afgespeeld.
- Ga naar Directory.
- Ga naar Local directory.
Voor als je nog geen groep hebt aangemaakt:
- Klik op het tandwiel naast all contacts.
- Je hebt nu een Group setting geopend.
- Vul de Group name in of kies de een bestaande groep.
- Geef bij Ring tone aan welk geluid je af wil laten spelen.
- Klik op add.
- Verander All contacts naar de nieuwe groep.
- Voeg de juiste personen toe door op New contact te drukken.
Tip. Een ringtone voor één contact wil ook. Dit kan je aangeven als je een contact aanmaakt of als je een contact aanpast.
- Klik op Settings.
- Klik op Preference.
- Klik op Custom Ring.
- Voeg hier je eigen ringtone toe.
- Klik op Confirm onderaan de pagina.
8. Firmware updaten
Om alle functies van je Yealink telefoon te kunnen benutten is het van belang gebruik te maken van de laatste firmware. Op deze pagina leggen we je uit hoe je de firmware van je Yealink toestel kan updaten. De firmware die in deze uitleg wordt gebruikt, zorgt er ook voor dat je het toestel kan gebruiken met de Nederlands taal instelling.
- Download de meest recente firmware.
- Dit ZIP-bestand bevat alle firmware bestanden voor Yealink telefoons, inclusief Nederlandse instellingen. Pak het bestand uit (unzip) na het downloaden. Deze uitgepakte inhoud heb je later nodig.
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar het tabblad Settings.
- Klik op Upgrade.
- Klik op Browse.
- Ga naar de map waar je het gedownloade firmware bestand hebt uitgepakt.
- Selecteer uit deze map het firmware bestand passend bij jouw toestel.
- Klik op Upload.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
Tip: Het toestel type vind je linksboven in de webinterface naast het Yealink logo.
De update begint. Sluit de webinterface niet af en laat het toestel aanstaan totdat het beginscherm weer wordt getoond. Het toestel wordt mogelijk meerdere keren automatisch herstart.
Hier vind je de laatste firmware updates voor jou Yealink toestellen. Zorg ervoor dat je de x.x.188.x-versie hebt, zodat deze de Nederlandse taalbestanden bevat en gebruik de versie voor de specifieke telefoon.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
Hoe update ik de firmware?
- Login jouw Yealink toestel zoals hierboven wordt aangegeven.
- Check eerst bij Status welke firmware jij hebt. Heb jij 66.81.188.7, upgrade dan eerst naar 66.85.188.5. Heb jij een andere firmware, lees dan verder.
- Kies voor Settings.
- Ga naar Upgrade.
- Druk op Browse.
- Vul de juiste firmware in.
- Druk op Upload.
- Na ongeveer 7 minuten verschijnt de inlogpagina. De firmware is nu geupdate.
9. Naam van jouw handset aanpassen
Is dit nou jouw handset of die van mij? In de webinterface van je basisstation kan je heel gemakkelijk je handset de naam geven die jij wenst.
Log eerst in de webinterface van je basisstation.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar het tabblad Account
- Klik op Handset name. Hier zie je een overzicht van de namen van je toestel; deze zijn naar eigen voorkeur te wijzigen.
Als je dit hebt aangepast klik je op confirm en zal op het display van de handset de ingevoerde naam en/of cijfers zichtbaar zijn.
10. Een Yealink repeater instellen
Een Yealink RT30 repeater vergroot het bereik van het Yealink W52P/W60 basisstation. Als de repeater modus is ingeschakeld en de repeater is aangemeld op het basisstation, kan je de handset zowel gebruiken binnen het bereik van het basisstation als ook binnen het bereik van de repeater.
De Yealink repeater sluit je eenvoudig aan door de volgende stappen te volgen.
- Druk op OK op je handset.
- Ga naar Instellingen.
- Vervolgens naar Systeem.
- Als laatste ga je naar Repeater mode.
- Druk op Wijzig en daarna op Ja.
Het basisstation start zichzelf opnieuw op om de wijziging door te voeren. Deze wijziging geldt voor alle handsets die geregistreerd zijn op het basisstation.
Het lampje op de repeater gaat knipperen. Na een tijdje blijft het lampje continu branden. Dit houdt in dat de registratie geslaagd is en de repeater juist functioneert.
Als het eerste lampje op het basisstation blijft knipperen. Dat kan je stoppen door nogmaals op de knop op de voorzijde te drukken.
Als de registratie van de repeater niet lukt, blijft het lampje op de repeater branden. Herhaal dan bovenstaande stappen nogmaals.
11. Anoniem uitbellen
- Pak je toestel.
- Druk op de Menutoets.
- Ga naar Features/opties
- Druk op 7 anoniem.
- Je kan nu anoniem uitbellen.
- Pak je toestel.
- Druk op de Menutoets.
- Ga naar Features/opties
- Druk op 7 anoniem.
- Je belt nu niet meer anoniem.
- Log in Freedom.
- Ga naar Beheer.
- Ga naar Gebruikers.
- Druk op het gebruikersaccount waar jouw Yealink toestel aan gekoppeld is.
- Ga naar uitgaande gesprekken.
- Kies bij uitgaand telefoonnummer voor onderdrukken (anoniem).
- Druk op Opslaan.
12. DECT: Nummers Toewijzen
De Yealink basisstations en handset(s) zijn geregistreerd. De handsetjes staan op de juiste plek in het belplan, maar toch loopt het nog niet zoals het hoort. Bij nummers toewijzen kan je in je basisstation bij inkomende- en uitgaande telefonie toch nog die juiste aanpassingen maken.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar Account.
- Klik op Number assignment.
- Hier zie je een tabel waarin je kunt aangeven welke VoIP accounts moeten worden gekoppeld. Dit kun je instellen voor zowel inkomende als uitgaande oproepen.
Het eerste blok laat de inkomende telefonie zien. De verticale rij staat voor de handset. De horizontale lijn staat voor de inkomende telefonie.
- Vink de vakjes zoals in het voorbeeld hieronder. Je ziet dan een denkbeeldige diagonale lijn.
- Druk op Confirm.
- Elke handset heeft nu haar eigen VoIP account/inkomende lijn.
Wij raden hier aan dit in te stellen via je belplan. Wil je toch dat één of meerdere handsets afgaan voor meerdere inkomende lijnen, vink dan de juiste vakjes aan.
Voorbeeld: Je wil dat handset één afgaat als handset twee afgaat:
- Vink de vakjes aan zoals in het voorbeeld hierboven. Zo krijgt elke handset haar eigen inkomende lijn.
- Vink bij 201, het tweede vakje in de horizontale lijn in.
- Druk op Confirm.
Tip: Maak het niet te ingewikkeld met de telefoon! Er is veel mogelijk door je beplan goed in te stellen, wat ook makkelijker weer aan te passen is. Wil je collega’s kunnen helpen op elk moment? Bekijk dan de pick-up group pagina.
Doorgaans heeft elk handsetje een eigen uitbel account. Dit stel je in door een diagonale lijn aan te houden. Zie het voorbeeld hieronder.
Wil je met verschillende nummers uitbellen? Pas dan het uitgaande nummer van het tweede VoIP-account aan in freedom.voys.nl.
Stel vervolgens dit VoIP account in als extra account in het basisstation en geef je handset (in dit geval handset één) de mogelijkheid om uit te bellen met twee VoIP-accounts. Je selecteert op de handset met welk account je uitbelt.
13. Uitbellen zonder netnummer
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar Phone of Settings.
- Kies voor Dial Plan.
- Klik op Area Code.
- Ga naar Code.
- Als het netnummer uit 3 cijfers bestaat, vul dan '7' in bij Min en Max Length en '6' voor een 4-cijferig nummer.
- Account kan blanco worden gelaten.
- Klik op Confirm.
- Er is nu geen netnummer meer nodig.
14. Gemiste gesprekkenlijst aan - of uitzetten
14.1 Vast toestel
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Klik op Contacten.
- Ga naar Network Directory.
- Daar vind je de Network Call Log.
- Zet deze op Enabled of Disabled.
- Druk op Confirm.
14.2 DECT toestel
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Klik op Account.
- Ga naar Basis.
- Daar vind je de Missed Call Log.
- Zet deze op Enabled of Disabled.
- Druk op Confirm.
15. Toon aanpassen van call waiting/wisselgesprek
Wanneer je een wisselgesprek ontvangt op je Yealink, hoor je standaard elke 10 seconden 1 pieptoon. Wanneer het gewenst is dat deze toon sneller herhaald wordt, kun je dit instellen in de webinterface. Je kan desgewenst zelfs de toonhoogtes aanpassen.
Dit pas je aan in het configuratiebestand.
- Ga in de webinterface naar Instellingen.
- Dan Configuratie.
- Bij Export CFG Configuration File kies je in het pulldown menu voor: Non-Static Settings.
- Klik dan op Export.
- Sla het bestand op en open deze.
- Pas onderstaande aan:
Configures the tone for each condition.tonelist = element[,element] [,element]...
Where element = [!]Freq1[+Freq2][+Freq3][+Freq4]/Duration
Freq: the frequency of the tone (ranges from 200 to 7000 Hz). If it is set to 0 (0Hz), it means
the tone won't be played. A tone is comprised of at most four different frequencies.
Duration: the time duration (in milliseconds, ranges from 0 to 30000ms) of the ring tone.
You can configure at most eight different tones for one condition, and separate tones
by commas (e.g., 250/200, !0/1000, 200+300/500, 600+700+800+1000/2000). The exclamation point (!) can be added optionally, which means these tones are played only once.
Default value:
dial=350+440/30000
busy = 480+620/500,0/500
ring = 440+480/2000,0/4000
congestion = 480+620/250,0/250
callwaiting = 440/300,0/10000
dialrecall = !350+440/100,!0/100,!350+440/100,!0/100,!350+440/100,!0/100,350+440
record = 1400/500,0/15000
info = !950/330,!1400/330,!1800/330,0
stutter = !350+440/100,!0/100,!350+440/100,!0/100,!350+440/100,!0/100,!350+440/100,!0/100
- Ga in de webinterface naar Instellingen.
- Dan Configuratie.
- Bij Import CFG Configuration File kies je in het pulldown menu voor: Non-Static Settings.
- Klik dan op Import.
- Sla het bestand op.
- Als het goed is heb je het, na het opstarten van de telefoon, aangepast.
16. Intern nummer aanpassen op een Yealink
Als je het interne nummer van een VoIP account hebt aangepast in freedom.voys.nl, verandert het interne nummer op het display van je toestel niet mee. Dit komt omdat de weergave van nummer op het display van jouw toestel los staat van de gegevens in Freedom.
- Ga naar Freedom.
- Ga naar Beheer.
- Klik op VoIP-account.
- Kies het VoIP-account waarvan je het interne nummer wil veranderen (In dit voorbeeld 201/Bet Weter).
- Hier kan je het interne nummer aanpassen, bijvoorbeeld van 201 naar 208.
- Klik op Opslaan.
De wijziging van het interne nummer staat nu nog niet in je toestel. Om dit aan te passen in je toestel dien je in te loggen op de webinterface van het toestel. Je gaat naar de webinterface door in je webbrowser het IP-adres van je toestel in te vullen. Hoe je dit vindt lees je per toestel hier onder.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar Account.
- Ga naar Handset Name.
- Pas het interne nummer aan.
- Druk op Confirm.
17. Één VoIP account koppelen aan meerdere Yealink handsets
Je hebt een Yealink basis station met meerdere handsets. Deze kun je los van elkaar instellen met ieder een eigen intern nummer en dus een eigen VoIP account. Maar je kan er ook voor kiezen om meerdere handsets toe te wijzen aan 1 intern nummer. Alle gekoppelde handsets gaan dan rinkelen als je dat interne nummer belt. Om dit in te stellen moeten we inloggen op het basis station van Yealink. Dit doe je via het IP-adres. Zie de onderstaande stappen.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
Via ‘Status’ → ‘Handset&VoIP’ zie je de geregistreerde handsets op dit basis station. Onderin zie je geregistreerde VoIP accounts. Om daadwerkelijk te kunnen bellen moet er een VoIP account zijn toegewezen aan een account. Het account wordt vervolgens weer gekoppeld aan een toestel/handset. Vaak gaat dit automatisch, maar dit kan je ook aanpassen.
Via ‘Account’ → ‘Number Assignment’ kan je Handsets koppelen aan een account.
Hieronder zie je een ‘standaard’ situatie waarbij Toestel 1 is gekoppeld aan Account 1. Account 1 is in dit geval geregistreerd met VoIP account 204.
Wil je dat beide toestellen gaan rinkelen als je intern nummer 204 belt? Dan zet je het vinkje bij Toestel 2 in de kolom van Account 1. Wil je met Toestel 2 ook kunnen uitbellen, dan stel je dit net zo in, maar dan in het onderste gedeelte (Outgoing lines).
Standaard is VoIP account 204 bezet als er 1 van de handsets aan het bellen is. Om er toch voor de zorgen dat je overige handsets kan gebruiken terwijl er 1 in gesprek is, kan je de optie ‘Call waiting’/’Oproep wachten of Aankloppen’ aanzetten om een wisselgesprek te activeren. Een 2e gesprek wordt dan ook aangeboden aan de andere handsets. Wanneer je in gesprek bent op 1 van de handsets en je wordt nogmaals gebeld, zal je een pieptoon horen door de lijn. Dit is de melding van een nieuwe oproep wanneer je al in gesprek bent. Door de onderstaande optie te activeren gaan de andere gekoppelde handset ook rinkelen als er een extra gesprek binnen komt.
- Druk op de handsets waar je dit wil activeren op de OK knop. (of de toets in het midden van de navigatie knoppen)
- Ga naar Gesprek opties/Call Features.
- Ga vervolgens naar Aankloppen of Oproep wachten / Call Waiting.
- Met pijltje naar links of rechts zet je dit op Aan en druk op OK.
18. Overview van menu van handset/DECT toestellen
19. Yealink Handleiding DECT
Een handleiding voor je basisstation en handset(s) over onder andere instellingen, het adresboek en speciale mogelijkheden.
Updates
Wij werken constant aan ons platform en andere producten. Wil je op de hoogte blijven van alle updates, check voys.nl/updates.
Verbeteringen
Wij ontwikkelen voor en met jou als klant. Hierbij wordt alle feedback gewaardeerd. Heb je zelf een suggestie hoe wij onze producten kunnen verbeteren, check dan voys.nl/verbeteringen.
Contact Kom je er met onze hulppagina’s toch niet helemaal uit, klik dan op het bel icoontje rechtsonder op de pagina om een afspraak in te plannen!