Aastra
Aastra

Aastra

1. Instellen

De handleiding bevat screenshots van de Aastra/Mitel 6863i (3.3.1.7087) en kunnen afwijken van andere Aastra toestellen.

IP-adres achterhalen

Als eerste moet je het IP-adres van het toestel achterhalen. Dit doe je als volgt:

  • Druk op de tandwieltoets op het toestel
  • Vervolgens ga je met de pijltjestoetsen naar ‘Phone Status’ en druk je op ‘Enter’ (pijltjestoets naar rechts)
  • Ga vervolgens naar ‘IP&MAC Addresses’ en druk daarna op de ‘Enter’ toets. Je ziet nu het IP-adres.

Instellen van de telefoon

Het instellen kun je via een pc of laptop doen die in hetzelfde netwerk zit als je toestel. Vul daarvoor het IP-adres van het toestel in in de URL balk van je browser. Je krijgt nu een loginscherm te zien. Hier vul je de volgende gegevens in:

  • Gebruikersnaam: admin
  • Wachtwoord: 22222

Je komt nu op de statuspagina van het toestel.

Instellen VoIP-account
  • Klik op Global SIP.
  • Vul bij ‘Phone number’., ‘Caller ID’ en ‘Authentication name’ het Account ID van je VoIP-account in. Ga hiervoor naar freedom.voys.nl. Klik op ‘Beheer’ en vervolgens op ‘VoIP-account’. Achter het VoIP-account zie je het account ID staan. Hover hier overheen om het heel makkelijk te kopiëren.
  • Bij ‘Password’ vul je het wachtwoord van je VoIP-account in. Klik in freedom.voys.nl op ‘Beheer’ en vervolgens op ‘VoIP-account’. Hover hier overheen om het heel makkelijk te kopiëren.
Overige instellingen
  • Neem de instellingen uit onderstaand screenshot over.
  • Let op: Het is aan te raden om de lokale SIP poort voor elk toestel te scheiden. De Local SIP Port hangt af van je VoIP-account ID. Stel dat je account id 123400007 is, dan vul je hier 5067 in. Je neemt de laatste cijfers van je VoIP-account en dit tel je bij 5060 op. Dan krijg je 5060+007=5067. Zo wordt elke Local SIP Port uniek en dit is makkelijker voor je router.

    image
  • Klik op Save settings.
  • Ga naar Preferences.
  • Neem onderstaande instellingen over.
    • Tone Set = Europe
    • Time Format = 24h
    • Date Format = DD-MM-YY
    • image
  • Klik daarna op Save Settings.

Als alles goed is gegaan, is je VoIP-account geregistreerd. Dit check je door op System Information te klikken. Onder het kopje SIP status zie je of je toestel geregistreerd is (status is Registered).

2. Instellingen Aastra

2.1 Intern nummer aanpassen

Als je het interne nummer van een VoIP account hebt aangepast in freedom.voys.nl, verandert het interne nummer op het display van je toestel niet mee. Dit komt omdat de weergave van nummer op het display van jouw toestel los staat van de gegevens in Freedom.

Intern nummer wijzigen in Freedom
  • Ga naar Freedom.
  • Ga naar Beheer.
  • Klik op VoIP-account.
  • Kies het VoIP-account waarvan je het interne nummer wil veranderen (In dit voorbeeld 201/Bet Weter).
  • image

  • Hier kan je het interne nummer aanpassen, bijvoorbeeld van 201 naar 208.
  • image
  • Klik op Opslaan.

De wijziging van het interne nummer staat nu nog niet in je toestel. Om dit aan te passen in je toestel dien je in te loggen op de webinterface van het toestel. Je gaat naar de webinterface door in je webbrowser het IP-adres van je toestel in te vullen. Hoe je dit vindt lees je per toestel hier onder.

Intern nummer wijzigen in jouw Aastra
  • Druk op de tandwieltoets op het toestel
  • Vervolgens ga je met de pijltjestoetsen naar ‘Phone Status’ en druk je op ‘Enter’ (pijltjestoets naar rechts)
  • Ga vervolgens naar ‘IP&MAC Addresses’ en druk daarna op de ‘Enter’ toets. Je ziet nu het IP-adres.
  • Vul het ip adres in in jouw webbrowser.
  • Gebruikersnaam: admin
  • Wachtwoord: 22222
  • Klik op Global SIP.
  • Vul bij screen name het Account ID van je VoIP-account in.
  • Druk op Save Settings.

2.2 Encrypted/versleuteld bellen

De gesprekken tussen je toestel en het telefonieplatform van Voys gaan standaard onversleuteld over je netwerk en internet. Door gebruik te maken van encryptie worden je gesprekken versleuteld enkel tussen jouw telefoon en ons platform.

Zowel de SIP pakketjes als ook de audio zelf (RTP) kunnen worden voorzien van encryptie. Hiermee weet je zeker dat niemand je gesprek kan meeluisteren door de netwerkpakketjes te onderscheppen. We maken gebruik van TLS voor het versleutelen van de SIP-pakketten. De RTP-audio wordt beveiligd met behulp van SRTP.

In deze handleiding staat alleen beschreven hoe je encrypted kan bellen.

Eerst gaan we encrypted bellen instellen in Freedom
  • Log in op Freedom.
  • Klik in de menubalk op Beheer.
  • Ga naar VoIP-account.
  • Selecteer het account waarmee je versleuteld wilt bellen.
  • Kies voor het tabblad Geavanceerde SIP-instellingen.
  • Zet een vinkje bij Versleuteling forceren.
  • image
  • Je krijgt nu een popup dat er nog wijzigingen gedaan moeten worden in je telefoon.
  • Klik op Doorgaan.
  • Klik onderaan de pagina op Opslaan.
  • image
Jouw toestel encrypted instellen

Pas op je toestel de proxy voor registratie en het transport-protocol aan.

  • Proxy sip.encryptedsip.com:5061
  • Transportprotocol: TLS

Het toestel meldt zich nu versleuteld aan op ons platform.Om ook de gesprekken te versleutelen moet op het toestel zelf SRTP worden geactiveerd. Per toestel verschilt het sterk hoe je dit aanpast, maar dit is in te stellen op vrijwel elk VoIP-toestel. Raadpleeg hiervoor de handleiding van jouw toestel.

Is mijn toestel versleuteld?

Je kan op de volgende manier snel zien op jouw toestellen versleuteld zijn.

  • Log in Freedom.
  • Ga naar Beheer.
  • Ga naar VoIP-Account.
  • Ga naar het VoIP-Account van het desbetreffende toestel. Staat er een slot in het groene bolletje, dan is deze versleuteld. Is dit niet het geval, dan is hij niet versleuteld.

3. Ik heb een probleem met mijn Aastra

3.1 Het verkeerde telefoonnummer is zichtbaar na het doorverbinden

Zie je na het doorverbinden het nummer van je collega in je toestel in plaats van het nummer van de klant? Dit kan liggen aan de instellingen van je VoIP-account.

  • Log in op Freedom
  • Klik in de menu balk op Beheer
  • Selecteer VoIP-account
  • Klik op het juiste VoIP-account
  • Ga naar het tabblad Geavanceerde (SIP) instellingen
  • Wijzig bij Caller ID header From SIP Header naar Remote Party-ID SIP header
  • Druk op Opslaan

Is het nog niet opgelost?

IP-adres achterhalen

  • Als eerste moet je het IP-adres van het toestel achterhalen. Dit doe je als volgt:
  • Druk op de tandwieltoets op het toestel
  • Vervolgens ga je met de pijltjestoetsen naar ‘Phone Status’ en druk je op ‘Enter’ (pijltjestoets naar rechts)
  • Ga vervolgens naar ‘IP&MAC Addresses’ en druk daarna op de ‘Enter’ toets. Je ziet nu het IP-adres.
  • In de webinterface ga je opzoek naar de Caller Header ID. Zet deze ook op Remote Party-ID SIP header.

Lukt het nog niet? Zorg dat je op het VoIP-Account steeds dezelfde hebt ingesteld als in je toestel en kijk welke optie wel werkt.

✍️
Ik heb feedback op jullie hulppagina’s.

Updates

Wij werken constant aan ons platform en andere producten. Wil je op de hoogte blijven van alle updates, check voys.nl/updates.

Verbeteringen

Wij ontwikkelen voor en met jou als klant. Hierbij wordt alle feedback gewaardeerd. Heb je zelf een suggestie hoe wij onze producten kunnen verbeteren, check dan voys.nl/verbeteringen.

Contact Kom je er met onze hulppagina’s toch niet helemaal uit, klik dan op het bel icoontje rechtsonder op de pagina om een afspraak in te plannen!