Cisco BLF (Attendant Console) instellen

Cisco BLF (Attendant Console) instellen

icon

Een attendant console is zeer geschikt voor personen die veel telefoonverkeer afhandelen en vaak doorschakelen. Je kan maximaal twee attendant consoles aansluiten op één toestel. De SPA500s of SPA500ds bieden de volgende functies, mits goed ingesteld:

  • BLF (Busy Lamp Field): hier zie je welke collega’s in gesprek zijn.
  • Speed Dial: met één druk op de knop een collega bellen.
  • Call Pickup: het aannemen van een gesprek van een collega.

icon
Zorg dat jouw toestel de laatste versie van de firmware heeft.

Hier lees je hoe je dit doet.

BLF, Speed Dial en Call Pickup instellen
icon

Het IP-adres van het toestel achterhalen

  • Klik op de Enveloppe(menu) van het Cisco toestel.
  • Gebruik de pijl omlaag.
  • Ga naar 9 Network.
  • Druk op Select.

  • Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
  • Klik rechtsboven op Admin login en Advanced.
image

image

  • Ga naar Attendant Console.
  • Neem vervolgens de instellingen over zoals in het onderstaande screenshot:
image

Het enige wat je nu nog moet doen is de gewenste extensie toevoegen aan je attendant console. Hoe je dat doet lees je hieronder; let er daarbij op dat je per Unit Key de cursieve gedeelten aanpast aan jouw situatie:

  • Kopieer en plak de regel fnc=blf+cp+sd;sub=123456789@$PROXY;ext=201;nme=201; in de verschillende Unit Keys.
  • De cijfers 123456789 zijn fictief. Voer in plaats van deze cijferreeks het VoIP-account ID in. Deze vind je in freedom.voys.nl. Ga naar Beheer en klik op VoIP-account, je ziet nu achter elk VoIP-account een Account ID staan.
  • Achter ‘ext’: vul je het interne nummer in dat bij het VoIP-account hoort.
  • Achter ‘nme’ vul je de naam van je collega of nogmaals het interne nummer in.

Als je dat hebt gedaan, ziet het er als volgt uit:

image
Extern telefoonnummer instellen
icon

Het IP-adres van het toestel achterhalen

  • Klik op de Enveloppe(menu) van het Cisco toestel.
  • Gebruik de pijl omlaag.
  • Ga naar 9 Network.
  • Druk op Select.

  • Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
  • Klik rechtsboven op Admin login en Advanced.
image

image

  • Ga naar Attendant Console.
  • Neem vervolgens de instellingen over zoals in het onderstaande screenshot:
image

Het enige wat je nu nog moet doen is de gewenste extensie toevoegen aan je attendant console. Hoe je dat doet lees je hieronder; let er daarbij op dat je per Unit Key de cursieve gedeelten aanpast aan jouw situatie:

  • Kopieer en plak de regel: fnc=sd;ext=0501234567 ;nme=Extern; in de verschillende Unit Keys.
  • De cijfers 0501234567 zijn fictief. Voer in plaats van deze cijferreeks het externe telefoonnummer in.
  • Achter ‘nme’ vul je de naam of bedrijf van het externe telefoonnummer in.
Interne nummer van een belgroep instellen
icon

Het IP-adres van het toestel achterhalen

  • Klik op de Enveloppe(menu) van het Cisco toestel.
  • Gebruik de pijl omlaag.
  • Ga naar 9 Network.
  • Druk op Select.

  • Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
  • Klik rechtsboven op Admin login en Advanced.
image

image

  • Ga naar Attendant Console.
  • Neem vervolgens de instellingen over zoals in het onderstaande screenshot:
image

Het enige wat je nu nog moet doen is de gewenste extensie toevoegen aan je attendant console. Hoe je dat doet lees je hieronder; let er daarbij op dat je per Unit Key de cursieve gedeelten aanpast aan jouw situatie:

  • Kopieer en plak de regel: fnc=sd;sub=995;ext=995;nme=995; in de verschillende Unit Keys.
  • De cijfers 995 zijn fictief. Voer in plaats van deze cijferreeks het interne belgroep nummer in.
  • Achter ‘nme’ kan je het interne nummer plaatsen, maar ook eventueel de naam van de belgroep bijv. administratie.
Hoe stel ik BLF in als ik meerdere bedrijven heb waar één receptionist opzit?

Als je één receptionist hebt die voor twee bedrijven de telefoon aanneemt dan is het noodzakelijk om voor elk bedrijf een VoIP account in je toestel te zetten. De BLF werkt standaard alleen voor account 1. Als je dat hebt, lees dan verder.

BLF, Speed Dial en Call Pickup instellen voor meer bedrijven
icon

Het IP-adres van het toestel achterhalen

  • Klik op de Enveloppe(menu) van het Cisco toestel.
  • Gebruik de pijl omlaag.
  • Ga naar 9 Network.
  • Druk op Select.

  • Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
  • Klik rechtsboven op Admin login en Advanced.
image

image

  • Ga naar Attendant Console.
  • Neem vervolgens de instellingen over zoals in het onderstaande screenshot:
image

Het enige wat je nu nog moet doen is de gewenste extensie toevoegen aan je attendant console. Hoe je dat doet lees je hieronder; let er daarbij op dat je per Unit Key de cursieve gedeelten aanpast aan jouw situatie:

  • Kopieer en plak de regel fnc=blf+cp+sd;sub=123456789@$PROXY;ext=201;nme=201; in de verschillende Unit Keys.
  • De cijfers 123456789 zijn fictief. Voer in plaats van deze cijferreeks het VoIP-account ID in. Deze vind je in freedom.voys.nl. Ga naar Beheer en klik op VoIP-account, je ziet nu achter elk VoIP-account een Account ID staan.
  • Achter ‘ext’: vul je het interne nummer in dat bij het VoIP-account hoort.
  • Achter ‘nme’ vul je de naam van je collega of nogmaals het interne nummer in.

Als je dat hebt gedaan, ziet het er als volgt uit:

image
  • Voor jouw tweede bedrijf doe je wat hierboven staat, maar verander je de regel in: fnc=blf+cp+sd;sub=123400007@$PROXY;vid=2

Op de SPA303 kan geen attendant console aangesloten worden, heb ik een andere optie?

Je kan de ongebruikte knoppen aan de rechterkant van je scherm als BLF (Busy Lamp Field) instellen.

  • Ga met je browser naar het IP adres en klik rechts bovenin op admin en daarna op advanced.
  • Ga naar het tabblad Phone en kies wel Line Key je wil aanpassen.
  • Wijzig Extension naar disabled
  • Wijzig Share Call Appearance naar shared
  • Vul bij Extended function de configuratieregels in zoals hierboven beschreven.
  • Als laatste druk je op ‘submit all changes’

✍️
Ik heb feedback op jullie hulppagina’s.

Updates

Wij werken constant aan ons platform en andere producten. Wil je op de hoogte blijven van alle updates, check voys.nl/updates.

Verbeteringen

Wij ontwikkelen voor en met jou als klant. Hierbij wordt alle feedback gewaardeerd. Heb je zelf een suggestie hoe wij onze producten kunnen verbeteren, check dan voys.nl/verbeteringen.

Contact Kom je er met onze hulppagina’s toch niet helemaal uit, klik dan op het bel icoontje rechtsonder de pagina om een afspraak in te plannen!