💡 Ik heb feedback op jullie hulppagina’s.

Updates

Wij werken constant aan ons platform en andere producten. Wil je op de hoogte blijven van alle updates, check voys.nl/updates.

Verbeteringen

Wij ontwikkelen voor en met jou als klant. Hierbij wordt alle feedback gewaardeerd. Heb je zelf een suggestie hoe wij onze producten kunnen verbeteren, check dan voys.nl/verbeteringen.

Contact

Kom je er met onze hulppagina's toch niet helemaal uit, plan dan een afspraak met ons in door rechtsonder op de afspraakplanner te drukken!

Gigaset
Gigaset

Gigaset

1. Instellen

1.1 Instellen Gigaset

Bij Gigasets met draadloze toestellen stel je het basisstation (de Gigaset VoIP centrale) in. De Gigaset VoIP handsets worden gekoppeld aan het basisstation. Voor het instellen is het belangrijk om de gegevens exact zo over te nemen als in het voorbeeld.

Deze handleiding is in ieder geval geschikt voor de Gigaset N300A IP en N510 IP Pro. Andere modellen zullen ook geschikt zijn voor VoIP (Gigaset VoIP telefoons), maar wellicht zal de interface er net iets anders uit zien. Voor het kunnen gebruiken van alle functies kan je wel het beste een Pro versie hebben.

IP-adres basisstation N300A IP en N510 IP Pro achterhalen

  • Druk op het basisstation op de blauwe knop op de voorzijde; de geregistreerde handsets gaan nu over en in het display staat het IP-adres.
  • Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
  • Log in met wachtwoord 0000

IP-adres toestel (o.a. DX800) achterhalen

  • Open het menu van de telefoon en ga vervolgens naar Instellingen.
  • Selecteer Systeem en daarna Lokaal netwerk.
  • In dit menu staat het IP-adres van de telefoon.

Instellen VoIP account

  • Klik op Settings, vervolgens op Telephony, dan op Connections en uiteindelijk op Edit achter de lijn die je wilt aanpassen
  • Vul bij Connection name of Number en Display name het interne nummer van je VoIP-account in bv. 201.
  • Vul bij Authentication name en Username het Account ID van je VoIP-account in. Ga hiervoor naar freedom.voys.nl. Klik op Beheer en vervolgens op VoIP-account. Achter het VoIP-account zie je het account ID staan. Hover hier overheen om het heel makkelijk te kopiĂ«ren.
  • Bij Authentication Password vul je het wachtwoord van je VoIP-account in. Klik in freedom.voys.nl op Beheer en vervolgens op VoIP-account. Hover hier overheen om het heel makkelijk te kopiĂ«ren.
image
  • Vul bij Domain, Proxy server address en Registration Server ha.voys.nl in.
  • Wijzig Registration refresh time naar 1800.
  • Vink Never aan bij Outbound proxy mode.
image

Bevestigen

Klik op Set om de instellingen door te voeren.

Audio

Klik onder Telephony op Audio. Selecteer de juiste codecs per lijn. Neem de gegevens over zoals in de onderstaande screenshot.

image

Number Assignment

Klik onder Telephony op Number Assignment. Hier zie je een overzicht waarin je kunt aangeven per account welke handsets hier aan moet worden gekoppeld. Dit kun je instellen voor zowel inkomende als uitgaande oproepen.

image

Advanced VoIP settings

Wijzig de instellingen bij Send Settings of DTMF transmission naar RFC 2833. Selecteer No bij Use random ports en wijzig bij SIP port de 5060 in een andere SIP port om preventief problemen te voorkomen. Wijzig bij het instellen van VoIP-account 201 de poort naar 5061, stel je VoIP-account 202 in dan wijzig je de poort naar 5062 en ga zo door. Let op: ga je meerdere VoIP-accounts instellen op 1 basisstation dan hoef je dit maar 1x aan te passen.

image

Gebruik je wachtmuziek in je belplan? Zet dan Music on hold op No.

Local Settings

Klik onder Management op Local Settings. Wijzig country en tone pattern naar Netherlands.

Let op: Staat de verkeerde tijd in je handset? Ga dan naar Management en klik op Date and Time. Vul bij Time server: ntp.voys.nl in en druk op Set.

1.2 Eventueel updaten

Gigaset heeft de laatste tijd veel bugs in de firmware opgelost. Het is aan te raden om de firmware van je basis/telefoon te updaten. Klik onder ‘Management’ op ‘Firmware update’ en vul bij ‘Dataserver’ profile.gigaset.net/device/latest in. Je Gigaset wordt dan automatisch geĂŒpdate naar de meest recente firmware. Een handleiding hiervoor is te vinden op de wiki van Gigaset. De firmware van de N300A IP en de N510 is hetzelfde.

1.3 Aanmelden (extra) handset basisstation

Op het basisstation

  • Druk minimaal 5 seconden lang (en binnen 60 seconden) op de aanmeld/paging toets. Dit is de grijze knop die blauw brandt op het basisstation.

Op de handset

Het kan zijn dat je de melding ‘Handset aanmelden’ / ‘Please register handset’ in je display ziet:

  • Druk op de toets onder de display-melding Aanmeld. / Register
  • In de display verschijnt de melding dat er een basisstation wordt gezocht dat zich in aanmeldmodus bevindt.

Staat er geen melding in de display, start de aanmeldprocedure als volgt:

  • Ga naar settings / instellingen
  • Ga naar registration / aanmelden
  • Druk op register handset / handset aanmelden
  • Als de handset het basisstation heeft gevonden, wordt er gevraagd om de systeem-PIN in te voeren, dit is standaard ‘0000’.

Als je aanmelding is voltooid, schakelt de handset over naar ruststand. Op de display wordt het interne nummer van de handset weergegeven (bijvoorbeeld INT 1).

Automatische lijn toewijzing

Na het aanmelden zijn alle verbindingen van het basisstation aan de handset toegewezen als inkomende lijnen. Het eerst geconfigureerde VoIP-account wordt als uitgaande lijn toegewezen.

Deze toewijzing is aan te passen via de webinterface van het basisstation. Deze is te bereiken door het IP-adres van het basisstation in te vullen in de adresbalk van je webbrowser. Lees hier hoe je het IP-adres van je Gigaset toestellen achterhaalt.

2. Instellingen

2.1 Versleutelde gesprekken/Encrypted bellen

De gesprekken tussen je toestel en het telefonieplatform van Voys gaan standaard onversleuteld over je netwerk en internet. Door gebruik te maken van encryptie worden je gesprekken versleuteld enkel tussen jouw telefoon en ons platform.

Zowel de SIP pakketjes als ook de audio zelf (RTP) kunnen worden voorzien van encryptie. Hiermee weet je zeker dat niemand je gesprek kan meeluisteren door de netwerkpakketjes te onderscheppen. We maken gebruik van TLS voor het versleutelen van de SIP-pakketten. De RTP-audio wordt beveiligd met behulp van SRTP.

In deze handleiding staat alleen beschreven hoe je encrypted kan bellen. Als je wil weten hoe je een toestel regulier instelt, klik dan hier.

‣
Eerst gaan we encrypted bellen instellen in Freedom
‣
Jouw toestel encrypted instellen
‣
Is mijn toestel versleuteld?

2.2 Ip-adres traceren

Het traceren van het IP adres van de telefoon kan op drie manieren, zowel via de handset als via het basisstation (N510 of N300).

‣
Via de handset
‣
Via het basisstation
‣
Via de website van Gigaset

2.3 Doorverbinden

Zodra je een gesprek ontvangt, kan je deze doorverbinden naar een ander toestel. Het is mogelijk om door te verbinden naar interne nummers (Bijvoorbeeld 201, 202 etc.) of naar externe nummers (mobiele of vaste nummers). Het is mogelijk om door te verbinden met ruggespraak (dan krijg je de andere kant eerst aan de lijn, bijv: je collega) of om deze blind door te verbinden (je zet het gesprek direct door naar het andere toestel).

‣
Met ruggespraak
‣
Blind

2.4 Interne ringtone instellen

Wil je aan de ringtone kunnen horen of je gebeld wordt door een collega of een klant? In deze handleiding lees je hoe je een interne ringtone kan instellen voor je vaste toestel, zodat een interne oproep een andere ringtone krijgt dan een externe oproep.

Bij dit toestel stel je de interne ringtone in via de handset

  • Ga naar Menu.
  • Ga naar Instellingen.
  • Klik op Ringtones (Handset).
  • Klik op MelodieĂ«n.
  • Stel de juiste beltoon in voor intern en het gebruikte SIP-account.

2.5 Handleiding

Klik op dit PDF bestand voor de handleiding over de Gigaset.

2.6 Wisselgesprekken/Call Waiting uitzetten op het toestel

Wanneer je met een lijn in gesprek bent en je wordt nogmaals gebeld, zal je een pieptoon horen door de lijn. Dit kan afleiden en daarom kan het in sommige gevallen beter zijn om dit uit te schakelen. Je ontvangt dan geen melding van een nieuwe oproep wanneer je al in gesprek bent.

Onderstaande handleiding is voor de Gigaset R650H/S650H.

  • Druk op de menu knop op je handset.
  • Ga naar Select Services/Netdiensten en druk op Ok.
  • Klik vervolgens op Call Waiting/Wisselgesprek.
  • Verander de status in On/Aan Off/Uit en Send/Verstuur.

Resetten van de handset met codes:

  • Handset uitschakelen
  • Houd de toetsen 1, 4, 7 ingedrukt en schakel de handset in
  • Toets 76200 in
  • De handset wordt nu teruggezet naar de fabrieksinstellingen

Uitzetten via de Webinterface:

  • Ga naar Settings.
  • Dan naar Telephony.
  • Tot slot Audio.
  • Zet bij Allow 1 VoIP call only No>Yes.
  • image
  • Ga naar Settings.
  • Dan naar Telephony.
  • Tot slot Sound.
  • Zet bij Allow only 1 VoIP call No>Yes.
  • image

2.7 IP adres van handset naar Static naar Dynamic (n510) zetten

  • Ga naar het Menu.
  • Kies voor Settings.
  • Dan System.
  • Bij Local Area Network kies je voor Type IP address.
  • Daar zet je Dynamic neer in plaats van Static.
  • Klik op Save.

2.8 Adresboek instellen op Gigaset

Er zijn meerdere mogelijkheden om een adresboek in te stellen op een Gigaset toestel.

‣
Via de contactenlijst
‣
Extern telefoonboek

2.9 Do not disturb(dnd)/Niet storen

Soms wil je even niet gestoord worden door je telefoon. Je kan dan je toestel op niet storen/ do not disturb zetten.

Gigaset handsets kennen geen losstaande ‘do not disturb’ functie. Wat je wel kan doen is je handset uitzetten. Dit kan je doen door de knop met de ‘rode hoorn’ ingedrukt te houden.

Als je je handset uitschakeld zullen alle inkomende oproepen die normaal op je handset uitkomen geweigerd worden. Afhankelijk van je belplan gaat het inkomende gesprek door naar de volgende stap in je belplan.

icon

Tip: Wijzig de softkey op je toestel naar ‘dnd’. Druk op de knop links of rechsboven in je handset totdat je een keuzescherm ziet. Klik op ‘niet storen’ / ‘do not disturb’ en je kunt nu sneller je toestel op ‘dnd’ zetten!

2.10 Inter nummer aanpassen

Als je het interne nummer van een VoIP account hebt aangepast in freedom.voys.nl, verandert het interne nummer op het display van je toestel niet mee. Dit komt omdat de weergave van nummer op het display van jouw toestel los staat van de gegevens in Freedom.

‣
Intern nummer wijzigen in Freedom
‣
Intern nummer wijzigen in jouw Gigaset

3. Ik heb een probleem

3.1 Gigaset N720: De nummerherkenning klopt niet

De telefoon gaat af en je ziet in je display niet de informatie van de beller of extra informatie zoals je bedrijfsnaam of een lang nummer (bijv. 174480001). De nummerherkenning klopt niet. Waarschijnlijk is jouw Gigaset nog niet zo ingesteld dat deze goed met ons platform kan communiceren.

‣
Caller Header ID aanpassen in je VoIP account
‣
CLIP info omzetten naar SIP verkeer

3.2 Melding “Registration at provider failed”

Wat is er aan de hand?

De melding doet vermoeden dat er iets mis gaat bij Voys als provider. Dat is heel zelden het geval (aangezien ons platform dan plat zou moeten liggen). Wat er wel aan de hand is, is dat er iets mis gaat binnen je eigen netwerk.

De oplossing

Heb je zojuist zelf je Gigaset geconfigureerd? Controleer dan nogmaals of je de juiste instellingen hebt overgenomen. Met name het account-ID en wachtwoord van je VoIP-account kun je het beste nogmaals kopiëren en plakken vanuit freedom.voys.nl.

Gebruik je het toestel al enige tijd? Loop dan stap voor stap het volgende lijstje door:

  • Controleer of je PC een internetverbinding heeft. Is dat niet het geval, dan kan het zijn dat je internetprovider een storing heeft. Je kunt dan ook het beste even contact opnemen met de beheerder van je netwerk of je internetprovider.
  • Heb je wel gewoon internet op je PC? Herstart dan het Gigaset basisstation. Dat doe je door de stroom eraf te halen (minimaal 5 seconden). Het basisstation kan een zwart of wit kastje zijn, met daarop een blauw brandende knop. Respectievelijk staat er Gigaset N300 of Gigaset N510 op vermeld.
  • Werkt ook dat niet? Herstart dan de modem of router van je internetleverancier door de stroom er af te halen (minimaal 20 seconden).

3.3 Verkeerde telefoonnummer zichtbaar na doorverbinden

Zie je na het doorverbinden het nummer van je collega in je toestel in plaats van het nummer van de klant? Dit kan liggen aan de instellingen van je VoIP-account.

  • Log in op Freedom.
  • Klik in de menu balk op Beheer.
  • Selecteer VoIP-account.
  • Klik op het juiste VoIP-account.
  • Ga naar het tabblad Geavanceerde (SIP) instellingen.
  • Wijzig bij Caller ID header From SIP Header naar Remote Party-ID SIP header.
  • Druk op Opslaan.

3.4 No LAN connection Gigaset

Wat is er aan de hand?

Je netwerkkabel is niet verbonden met het netwerk.

De oplossing

Controleer de volgende punten:

  • Controleer eerst of de netwerkkabel goed in het Gigaset basisstation zit. Zorg dat je deze kabel stevig aandrukt in zowel de poort van je basisstation als in de poort van je router.
  • Controleer vervolgens of de netwerkkabel is aangesloten op een router die stroom heeft.
  • Herstart je router door de adapter van de router uit het stopcontact te halen en er na 20 seconden weer opnieuw in te pluggen.
  • Sluit een andere netwerkkabel aan tussen je toestel en je router.

Heb je de bovenstaande punten doorlopen en is het probleem niet opgelost? Neem dan contact met ons op. Dit kan onderaan deze pagina.

3.5 ‘No base’ op Gigaset

Wat is er aan de hand?

Als de melding No base op de display van je handset verschijnt, kan dat verschillende oorzaken hebben:

  • Je handset is buiten het bereik van je basisstation.
  • Je handset is niet (meer) gekoppeld aan het basisstation

De oplossing

  • Herstart voor de zekerheid het Gigaset basisstation. Dat doe je door de stroom eraf te halen (minimaal 5 seconden). Het basisstation kan een zwart of wit kastje zijn, met daarop een blauw brandende knop. Respectievelijk staat er Gigaset N300 of Gigaset N510 op vermeld.
  • Probeer nogmaals te bellen met je handset, in een straal van 5 meter van je basisstation. Kan je nu wel bellen? Dan heeft het te maken met het bereik.

Het bereik kan worden beperkt door verschillende factoren, zoals de plaatsing van het basisstation of het materiaal dat aanwezig is in de kantoorruimte. Een Gigaset Repeater brengt wellicht verbetering, neem contact met ons op, dan denken wij graag met je mee!

Blijft de melding No base in je display verschijnen, dan is er een grote kans dat je handset (per ongeluk) ontkoppeld is van het basisstation. Neem contact met ons op en we helpen je om dit op te lossen.

Naar boven ↑