💡 Ik heb feedback op jullie hulppagina’s.

Updates

Wij werken constant aan ons platform en andere producten. Wil je op de hoogte blijven van alle updates, check voys.nl/updates.

Verbeteringen

Wij ontwikkelen voor en met jou als klant. Hierbij wordt alle feedback gewaardeerd. Heb je zelf een suggestie hoe wij onze producten kunnen verbeteren, check dan voys.nl/verbeteringen.

Contact

Kom je er met onze hulppagina's toch niet helemaal uit, plan dan een afspraak met ons in door rechtsonder op de afspraakplanner te drukken!

Grandstream
Grandstream

Grandstream

1. Instellen

1.1 GXP21(20,30,40)

Instellen VoIP account

Op deze pagina vind je de instellingen voor toestellen van Grandstream. Deze configuratie is gebaseerd op de Grandstream GXP2120 en GPX2140. Afhankelijk van het type Grandstream en de software versie kan het er iets anders uitzien dan onderstaande afbeeldingen. Voor het instellen is het belangrijk om de gegevens exact zo over te nemen als in dit voorbeeld.

Zo stel je een Grandstream in

  • Op het display van jouw Grandstream staat een IP adres.
  • Vul het IP adres in jouw browser.
  • Login met ‘admin’ en wachtwoord ‘admin’.
    • Als dit niet werkt, bij de nieuwere Grandstreams staat het wachtwoord onder op jouw toestel.
    • Als jij jouw eigen wachtwoord ooit al hebt moeten instellen, gebruik dan die. Mocht je daar niet achterkomen, dan is een fabrieksreset de enige oplossing om toch nog in te loggen in jouw Grandstream.
  • Ga naar Instellingen.
  • Ga naar Voorkeuren.
  • Klik op Datum en tijd.
image
  • Vul bij NTP-server ntp.voys.nl in.
  • Geef de juiste Tijd-Zone aan en dat je een 24 uur display wilt.
  • Eventueel geef je aan of je de datum ook zichtbaar wil hebben.
image

Instellen VoIP account

  • Ga naar Accounts.
  • Kies voor Account 1.
  • Kies voor Algemene instellingen.
image
  • Open een tweede browser en ga naar freedom.voys.nl
  • Ga naar Beheer.
  • Ga naar Voip-Accounts.
  • Ga naar het Voip-Account waar jij jouw toestel aan wilt koppelen.
  • image
  • Ga terug naar de Grandstream pagina.
  • Bij Account Naam vul jij het Voip-account nummer in.
  • Bij SIP-server en Tweede SIP server vul je ha.voys.nl in.
  • Bij SIP Gebruikers ID en Authenticatie ID vul je het Account ID in.
  • Bij Authenticatie Wachtwoord vul je het Wachtwoord van het VoIP-Account in.
  • Bij Naam kan je jouw toestel een naam geven. Voorbeelden zijn: jouw eigen naam, Receptie of het interne nummer van het toestel.
  • Druk op Opslaan en Toepassen.
  • Het rode VoIP-Account bolletje zou nu groen moeten zijn.
image

Basisinstellingen

  • Ga naar Netwerkinstellingen.
  • image
  • Bij DNS-mode zet je hem op SRV.
  • Bij NAT Traversal geef je aan Keep-Alive.
  • Druk op Opslaan en Toepassen.
  • image

SIP-Instellingen

Ga naar Basisinstellingen onder SIP-Instellingen.

  • Zet de interval actief houden op 15.
  • image
  • Zet het SIP-transport op "TLS/TCP".
  • Controleer of de SIP URI-schema bij gebruik van TLS op "sip" staat.
  • De local SIP poort is ook handig om aan te passen.
    • Het is aan te raden om de lokale SIP poort voor elk toestel te scheiden. De Local SIP Port hangt af van je VoIP-account ID. Stel dat je account id 123400007 is, dan vul je hier 5067 in. Je neemt de laatste cijfers van je VoIP-account en dit tel je bij 5060 op. Dan krijg je 5060+007=5067. Zo wordt elke Local SIP Port uniek en dit is makkelijker voor je router.
  • Klik op Opslaan en Toepassen.
image

2. Instellingen

2.1 Instellen Busy Light Field (BLF) en speed dial

Instellen beschikbaarheid collega’s

Op de Grandstream kan je een extra display zetten om al jouw collega’s toestellen in te zetten zodat je kan zien of ze beschikbaar zijn.

  • Ga naar Programmable Keys.
  • Kies voor Extension Boards.
  • Begin bij EXT 1 (zie afbeelding).
    1. image
    2. Mode: Busy Lamp (BLF).
    3. Account: Account 1 (of als je meer accounts hebt toegevoegd, een ander account).
    4. Description: Naam van het toestel of jouw collega.
    5. Value: Voip-Account ID.
      • Ga naar freedom.voys.nl
      • Ga naar Beheer.
      • Ga naar VoIP-Accounts.
      • Ga naar het account van jouw collega en kopieer en plak het Account ID.
      • image
  • Dit doe je met alle collega’s die jij erin wil hebben.
  • Vergeet niet om daarna nog op Opslaan en toepassen te drukken!

Instellen sneltoets collega’s

Lees wat hierboven staat, maar geef bij Mode niet BLF aan, maar speed dial.

image

2.2 Interne ringtone instellen

Wil je aan de ringtone kunnen horen of je gebeld wordt door een collega of een klant? In deze handleiding lees je hoe je een interne ringtone kan instellen voor je vaste toestel, zodat een interne oproep een andere ringtone krijgt dan een externe oproep.

  • Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon. Dit IP adres vind je in het scherm van je Grandstream toestel.
  • Ga naar Accounts.
  • Klik op Account 1.
  • Klik op Call Settings.
  • Vul bij Matching rule alert-internal in.
  • Kies daarnaast welke ringtone er afgespeeld wordt.
image

2.3 Intern nummer aanpassen

Als je het interne nummer van een VoIP account hebt aangepast in freedom.voys.nl, verandert het interne nummer op het display van je toestel niet mee. Dit komt omdat de weergave van nummer op het display van jouw toestel los staat van de gegevens in Freedom.

‣
Intern nummer wijzigen in Freedom
‣
Intern nummer wijzigen in jouw Grandstream

2.4 Verkeerde telefoonnummer zichtbaar na doorverbinden

Zie je na het doorverbinden het nummer van je collega in je toestel in plaats van het nummer van de klant? Dit kan liggen aan de instellingen van je VoIP-account.

  • Log in op Freedom.
  • Klik op Beheer.
  • Selecteer VoIP-account.
  • Klik op het juiste VoIP-account.
  • Ga naar het tabblad Geavanceerde (SIP) instellingen.
  • Wijzig bij Caller ID header From SIP Header naar Remote Party-ID SIP header.
  • Druk op Opslaan.

Is het nog niet opgelost?

IP-adres achterhalen

  • Op het display van jouw Grandstream staat een IP adres.
  • Vul het IP adres in jouw browser.
  • Login met ‘admin’ en wachtwoord ‘admin’.
    • Als dit niet werkt, bij de nieuwere Grandstreams staat het wachtwoord onder op jouw toestel.
    • Als jij jouw eigen wachtwoord ooit al hebt moeten instellen, gebruik dan die. Mocht je daar niet achterkomen, dan is een fabrieksreset de enige oplossing om toch nog in te loggen in jouw Grandstream.
  • In de webinterface ga je opzoek naar de Caller Header ID. Zet deze ook op Remote Party-ID SIP header.

Lukt het nog niet? Zorg dat je op het VoIP-Account steeds dezelfde hebt ingesteld als in je toestel en kijk welke optie wel werkt.

2.5 Encrypted/versleuteld bellen instellen

Versleutelde gesprekken

De gesprekken tussen je toestel en het telefonieplatform van Voys gaan standaard onversleuteld over je netwerk en internet. Door gebruik te maken van encryptie worden je gesprekken versleuteld enkel tussen jouw telefoon en ons platform.

Zowel de SIP pakketjes als ook de audio zelf (RTP) kunnen worden voorzien van encryptie. Hiermee weet je zeker dat niemand je gesprek kan meeluisteren door de netwerkpakketjes te onderscheppen. We maken gebruik van TLS voor het versleutelen van de SIP-pakketten. De RTP-audio wordt beveiligd met behulp van SRTP.

In deze handleiding staat alleen beschreven hoe je encrypted kan bellen.

‣
Eerst gaan we encrypted bellen instellen in Freedom
‣
Jouw toestel encrypted instellen
‣
Is mijn toestel versleuteld?