Polycom
Polycom

Polycom

1. Instellen

Deze configuratie is gebaseerd op de Polycom Soundstation IP 5000. Afhankelijk van het type Polycom en de software versie kan het er iets anders uitzien dan onderstaande afbeeldingen. Voor het instellen is het belangrijk om de gegevens exact zo over te nemen als in het voorbeeld.

Ip adres achterhalen

  • Druk op de menutoets en navigeer naar Status. Selecteer vervolgens Network en daarna TCP/IP Parameters.
  • Voer het IP adres in in een browser, eventueel met https:// voor het IP adres.
  • Log in met het standaard wachtwoord 456.

Basisinstellingen

VoIP-account instellen
  • Klik op Simple Setup en vervolgens op Sip Line Identification.
  • Vul bij Address en bij Authentication User ID je VoIP-account ID in.
    • Ga hiervoor naar freedom.voys.nl
    • Klik op Beheer 
    • Dan op VoIP-account.
    • Achter het VoIP-account zie je het account ID staan. Hover hier overheen om het te kopiëren.
    • image
  • Bij Authentication Password vul je het wachtwoord van je VoIP-account in.
  • image
Overige instellingen
  • Neem verder de gegevens over zoals in het onderstaande screenshot.
image
  • Klik op Save.
  • Ga onder Settings naar Audio Code Priority
  • Neem de gegevens over zoals in het onderstaande screenshot.
image
  • Klik op Save.
  • Ga onder Settings naar Network en dan naar NAT
  • Neem de gegevens over zoals in het onderstaande screenshot.
  • image
  • Klik op Save.
  • Ga onder Settings naar SIP
  • Het is aan te raden om de lokale SIP poort voor elk toestel te scheiden. De Local SIP Port hangt af van je VoIP-account ID. Stel dat je account id 123400007 is, dan vul je hier 5067 in. Je neemt de laatste cijfers van je VoIP-account en dit tel je bij 5060 op. Dan krijg je 5060+007=5067. Zo wordt elke Local SIP Port uniek en dit is makkelijker voor je router.
  • Neem de gegevens over zoals in het onderstaande screenshot.
  • Vul bij Digitmap de volgende reeks in: [2-9]11|0T|011xxx.T|[0-1][2-9]xxxxxxxxx|[2-9]xxxxxxxxx|[2-9xxxT|**x.T
  • image
  • Klik op Save.
  • Ga onder Settings naar Lines en druk op Line 1.
  • Controleer of onderstaande gegevens goed ingevuld staan.
  • image
  • Klik op Save.
  • Ga naar Server 1.
  • Bij Port vul je 6060 in.
  • Bij Transport vul je UDP in.
  • De Line seize Timeout(s) zet je op 15.
  • Fail Back timeout zet je op 1800.
  • Klik op Save.

Na het opnieuw opstarten is de telefoon klaar voor gebruik.

2. Instellingen

2.1 Intern nummer aanpassen

Als je het interne nummer van een VoIP account hebt aangepast in freedom.voys.nl, verandert het interne nummer op het display van je toestel niet mee. Dit komt omdat de weergave van nummer op het display van jouw toestel los staat van de gegevens in Freedom.

Intern nummer wijzigen in Freedom
  • Ga naar Freedom.
  • Ga naar Beheer.
  • Klik op VoIP-account.
  • Kies het VoIP-account waarvan je het interne nummer wil veranderen (In dit voorbeeld 201/Bet Weter).
  • image
  • Hier kan je het interne nummer aanpassen, bijvoorbeeld van 201 naar 208.
  • image
  • Klik op Opslaan.

De wijziging van het interne nummer staat nu nog niet in je toestel. Om dit aan te passen in je toestel dien je in te loggen op de webinterface van het toestel. Je gaat naar de webinterface door in je webbrowser het IP-adres van je toestel in te vullen. Hoe je dit vindt lees je per toestel hier onder.

Intern nummer wijzigen in jouw Polygom
  • Druk op de menutoets en navigeer naar Status. Selecteer vervolgens Network en daarna TCP/IP Parameters.
  • Voer het IP adres in in een browser, eventueel met https:// voor het IP adres.
  • Log in met het standaard wachtwoord 456.
  • Klik op Simple Setup en vervolgens op Sip Line Identification.
  • Vul bij Address en bij Authentication User ID je VoIP-account ID in.
  • Klik op Save.

2.2 Encrypted/versleuteld bellen instellen

De gesprekken tussen je toestel en het telefonieplatform van Voys gaan standaard onversleuteld over je netwerk en internet. Door gebruik te maken van encryptie worden je gesprekken versleuteld enkel tussen jouw telefoon en ons platform.

Zowel de SIP pakketjes als ook de audio zelf (RTP) kunnen worden voorzien van encryptie. Hiermee weet je zeker dat niemand je gesprek kan meeluisteren door de netwerkpakketjes te onderscheppen. We maken gebruik van TLS voor het versleutelen van de SIP-pakketten. De RTP-audio wordt beveiligd met behulp van SRTP.

In deze handleiding staat alleen beschreven hoe je encrypted kan bellen.

Eerst gaan we encrypted bellen instellen in Freedom
  • Log in op Freedom.
  • Klik in de menubalk op Beheer.
  • Ga naar VoIP-account.
  • Selecteer het account waarmee je versleuteld wilt bellen.
  • Kies voor het tabblad Geavanceerde SIP-instellingen.
  • Zet een vinkje bij Versleuteling forceren.
  • image
  • Je krijgt nu een popup dat er nog wijzigingen gedaan moeten worden in je telefoon.
  • Klik op Doorgaan.
  • Klik onderaan de pagina op Opslaan.
  • image
Jouw toestel encrypted instellen

Pas op je toestel de proxy voor registratie en het transport-protocol aan.

  • Proxy sip.encryptedsip.com:5061
  • Transportprotocol: TLS

Het toestel meldt zich nu versleuteld aan op ons platform.Om ook de gesprekken te versleutelen moet op het toestel zelf SRTP worden geactiveerd. Per toestel verschilt het sterk hoe je dit aanpast, maar dit is in te stellen op vrijwel elk VoIP-toestel. Raadpleeg hiervoor de handleiding van jouw toestel.

Is mijn toestel versleuteld?

Je kan op de volgende manier snel zien op jouw toestellen versleuteld zijn.

  • Log in Freedom.
  • Ga naar Beheer.
  • Ga naar VoIP-Account.
  • Ga naar het VoIP-Account van het desbetreffende toestel. Staat er een slot in het groene bolletje, dan is deze versleuteld. Is dit niet het geval, dan is hij niet versleuteld.

3. Problemen

3.1 Verkeerd telefoonnummer zichtbaar na het doorverbinden

Zie je na het doorverbinden het nummer van je collega in je toestel in plaats van het nummer van de klant? Dit kan liggen aan de instellingen van je VoIP-account.

  • Log in op Freedom
  • Klik in de menu balk op Beheer
  • Selecteer VoIP-account
  • Klik op het juiste VoIP-account
  • Ga naar het tabblad Geavanceerde (SIP) instellingen
  • Wijzig bij Caller ID header From SIP Header naar Remote Party-ID SIP header
  • Druk op Opslaan

Ip adres achterhalen

  • Druk op de menutoets en navigeer naar Status. Selecteer vervolgens Network en daarna TCP/IP Parameters.
  • Voer het IP adres in in een browser, eventueel met https:// voor het IP adres.
  • Log in met het standaard wachtwoord 456.
  • Ga opzoek in de interface naar Caller Header ID en zet deze gelijk aan Remote Party-ID SIP header.

Lukt het nog niet? Zorg dat je op het VoIP-Account steeds dezelfde hebt ingesteld als in je toestel en kijk welke optie wel werkt.

✍️
Ik heb feedback op jullie hulppagina’s.

Updates

Wij werken constant aan ons platform en andere producten. Wil je op de hoogte blijven van alle updates, check voys.nl/updates.

Verbeteringen

Wij ontwikkelen voor en met jou als klant. Hierbij wordt alle feedback gewaardeerd. Heb je zelf een suggestie hoe wij onze producten kunnen verbeteren, check dan voys.nl/verbeteringen.

Contact Kom je er met onze hulppagina’s toch niet helemaal uit, klik dan op het bel icoontje rechtsonder op de pagina om een afspraak in te plannen!