Snom
Snom

Snom

1. Instellen

Hieronder lees je verschillende soorten Snom die je in kan stellen aan ons platform.

1.1 Snom 300, 320, 360, 370 en de 700 serie

IP-adres achterhalen

  • Druk op de Help toets op het toestel.
  • Ga met een webbrowser naar het IP-adres die de telefoon weergeeft.

Je kan indien nodig een wachtwoord instellen. Klik in het menu op het linkje Identity 1.

image
Instellen van jouw Snom toestel
Ga naar Login
  • Bij Displayname zet je het interne nummer van je VoIP-account.
    • Ga hiervoor naar freedom.voys.nl
    • Klik op Beheer 
    • Dan op VoIP-account.
    • Achter het VoIP-account zie je het account ID staan. Hover hier overheen om het te kopiëren.
    • image
  • Vul bij Account (indien het erbij staat ook bij Authentication Username) je VoIP-account ID in.
  • Bij Password vul je het wachtwoord van je VoIP-account in.
  • image
  • Vul bij Registrar ha.voys.nl in.
  • Klik daarna op Apply.
Ga naar SIP
  • Zet DTMF via SIP INFO op on.
  • Wijzig Subscription Expiry (s) naar 1800.
  • Klik daarna op Apply.
Ga naar NAT
  • Vul bij Keepalive interval (seconds) 15 in.
  • Klik daarna op Apply.
image
Ga naar RTP settings
  • Ga naar het tabblad RTP.
  • Vul bij Codec g722, pcma en g729.
  • Klik daarna op Apply.
image
VoIP account testen
  • Klik in het menu op System Information.
  • Als het account geregistreerd is op de server zal bij Identity 1 Status het volgende verschijnen:Account@Server: OK. Het account is nu juist ingesteld op de telefoon.
Jouw SNOM encrypted instellen.

1.2 Snom D715

Zorg dat jouw toestel connectie heeft met het internet.

IP-adres achterhalen

  • Druk op de Instellingen knop.
  • image
  • Druk op nummer 6: Informatie.
  • Druk op nummer 2 systeem informatie.
  • Hier vind je het ip-adres.
  • Vul het IP-adres in een browser op een computer die met hetzelfde netwerk verbonden is. Voorbeeld: 192.168.1.12 Vergeet de puntjes niet! En druk op enter.
  • Login is:
    • Username = admin
    • Password = 0000

Webinterface

Je zit nu in de webinterface van jouw telefoon. Hier kunnen we jouw toestel instellen.

Fabrieksreset

Als jouw toestel gloednieuw is, dan kan je dit overslaan. Heb je hem eerder gebruikt, dan moet je deze optie uitvoeren. Een fabrieksreset doe je als volgt.

Let op! Tijdens de reset moet de telefoon stroom houden en mag er niks mee gedaan worden.

  1. Reset via de webinterface
    • Klik op Geavanceerd in het linkernavigatiemenu.
    • Klik op het tabblad Bijwerken.
    • Klik op de knop Reset en bevestig met OK om de telefoon terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
    • De telefoon wordt gereset naar de fabrieksinstellingen en opnieuw opgestart. Wacht enige tijd voordat het apparaat opnieuw opstart.
  2. Reset via de telefoon
    • Druk op **## om de telefoon te laten herstarten of trek simpelwek de stekker uit het contact.
    • Houd # ingedrukt, houd dit zo terwijl je de stekker er terug in doet en houd de # ingedrukt tot de telefoon opstart in Rescue Mode
    • image
    • Kies voor optie 1. instellingen resetten.

Is het toestel opnieuw opgestart, lees dan verder.

Jouw Snom registreren aan ons platform.

  • Ga naar de webinterface van het toestel
  • Login is:
    • Username = admin
    • Password = 0000
  • Klik in het menu op Identity 1
  • image

Tabblad Login

  • Bij Displayname zet je het interne nummer van je VoIP-account.
    • Ga hiervoor naar freedom.voys.nl
    • Klik op Beheer 
    • Dan op VoIP-account.
    • Achter het VoIP-account zie je het account ID staan. Hover hier overheen om het te kopiëren.
    • image
  • Vul bij Account (indien het erbij staat ook bij Authentication Username) je VoIP-account ID in.
  • Bij Password vul je het wachtwoord van je VoIP-account in.
  • image
  • Vul bij Registrar ha.voys.nl in.
  • Klik daarna op Apply.
  • image
  • Het toestel is nu geregistreerd met het telefonie platform. De volgende instellingen zijn om op de Snom zo in te stellen dat deze het beste werkt via het platform.

Tabblad SIP

Ga nu naar het tabblad SIP.

  • Zet DTMF via SIP INFO op on.
  • Wijzig Subscription Expiry (s) naar 1800.
  • Klik daarna op Apply.

Tabblad NAT

  • Vul bij Keepalive interval (seconds) 15 in.
  • Klik daarna op Apply.
image

Tabblad RTP

  • Ga naar het tabblad RTP.
  • Vul bij Codec g722, pcma en g729.
  • Klik daarna op Apply.
image

Is het account geregistreerd?

  • Klik in het menu op System Information.
  • Als het account geregistreerd is op de server zal bij Identity 1 Status het volgende verschijnen:Account@Server: OK. Het account is nu juist ingesteld op de telefoon.
  • Zorg nu dat je Snom in het belplan staat en doe een test telefoontje. Bel ook een keer uit. Werkt dit, dan is het gelukt!

1.3 Snom M300 basisstation koppelen met M25 handset

Zorg dat jouw toestel connectie heeft met het internet.

Fabrieksreset

Als jouw toestel gloednieuw is, dan kan je dit overslaan. Heb je hem eerder gebruikt, dan moet je deze optie uitvoeren. Een fabrieksreset doe je als volgt.

Let op! Tijdens de reset moet de telefoon stroom houden en mag er niks mee gedaan worden.

  • Pak een handsetje.
  • Druk op de Menu knop.
  • image
  • Ga naar instellingen.
  • Klik op Reset instellingen
  • Klik op Yes
  • De pincode is 0000
  • Druk op Ok.
  • Als alles weer opgestart is, is de reset klaar.

IP-adres achterhalen

  • Druk op de menu knop van een handset die al gekoppeld is aan het basisstation.
  • Selecteer optie 5. Onderhoud
  • Selecteer 1. Systeem Info
  • Hier vind je het ip-adres.
  • Vul het IP-adres in een browser op een computer die met hetzelfde netwerk verbonden is. Voorbeeld: 192.168.1.12 Vergeet de puntjes niet! En druk op enter.
  • Login is:
    • Username = admin
    • Password = admin

Webinterface

Je zit nu in de webinterface van jouw telefoon. Hier kunnen we jouw toestel instellen.

Jouw Snom registreren aan ons platform.

  • Ga naar de webinterface van het toestel
  • Login is:
    • Username = admin
    • Password = admin
  • Klik in het menu op Servers
  • image
  • Bij Server Alias geef je de server een naam, bijvoorbeeld Mijn Server.
  • Vul bij Registrar ha.voys.nl in.
  • Bij Outbound Proxy vul je ook ha.voys.nl in.
  • Bij Reregister Time(s) zet je 1800 neer.
  • Keep Alive zet je op enable.
  • SIP Transport zet je op DNS NPRT.
  • Codec zet je op G711a.
  • Scroll naar beneden en druk op Save

Tabblad Extensions

  • Ga nu naar het tabblad Extensions.
  • image
  • Klik op Add Extension.
  • Bij Line Name zet je jouw interne nummer of naam neer (dit zie je op het scherm in jouw handset).
  • Bij Display name zet je het interne nummer van je VoIP-account.
    • Ga hiervoor naar freedom.voys.nl
    • Klik op Beheer 
    • Dan op VoIP-account.
    • Achter het VoIP-account zie je het account ID staan. Hover hier overheen om het te kopiëren.
    • image
  • Vul bij Extension en Authentication User Name je VoIP-account ID in.
  • Bij Authentication Password het wachtwoord van je VoIP-account in.
  • image
  • Check of bij My Server de juiste server staat aangevinkt.
  • Klik daarna op Save.
  • Het toestel is nu geregistreerd met het telefonie platform. De volgende instellingen zijn om op de Snom zo in te stellen dat deze het beste werkt via het platform.

1.3.1 Handset registreren

  • De handset laat zien dat hij niet geregistreerd staat of geeft aan Searching.
  • Ga naar het Menu en ga naar de drie stippen.
  • Druk nu nogmaals op de ronde bevestigingsknop in het midden van de ronde vierwegknop.
  • Klik op select bij Register.
  • Klik nu op Empty door op select te drukken.
  • Geef de code 0000 (tenzij je dit hebt aangepast naar een eigen code).
  • Druk op Ok.
  • Je zou nu de display name op de handset moeten zien.

1.3.2 Lukt de handset registratie niet?

  • Als de handset ‘Niet aangemeld’ blijft weergeven op het display, heb je mogelijk te lang gewacht en staat het basisstation niet meer in de koppelingsmodus. Om de koppelmodus opnieuw te activeren:
    • Klik op het selectievakje in de webinterface van het basisstation onder Gebruiker in de regel van de gewenste handset.
    • Klik vervolgens op de link Handset(s) aanmelden onder de lijst.
    • Volg Handset registreren hierboven nogmaals.
  • Als de handset Geen SIP-registratie weergeeft, heb je de SIP-accountgegevens verkeerd ingevoerd.

Network

  • Ga naar het tabblad Network.
  • Zet Enable RPORT op Enable.
  • Local SIP zet je op 5060+het laatste cijfer van je interne nummer van het VoIP-Account.
    • Onderstaande image is mijn interne nummer 201, dus mijn local SIP wordt 5061.
    • image
    • Dit mag ook een ander nummer worden, maar zo heb je er nooit last van dat meerdere toestellen dezelfde SIP poort gebruiken.

Zorg nu dat je Snom in het belplan staat en doe een test telefoontje. Bel ook een keer uit. Werkt dit, dan is het gelukt!

2. Instellingen voor de Snom

2.1 Versleutelde gesprekken/Encrypted bellen

De gesprekken tussen je toestel en het telefonieplatform van Voys gaan standaard onversleuteld over je netwerk en internet. Door gebruik te maken van encryptie worden je gesprekken versleuteld enkel tussen jouw telefoon en ons platform.

Zowel de SIP pakketjes als ook de audio zelf (RTP) kunnen worden voorzien van encryptie. Hiermee weet je zeker dat niemand je gesprek kan meeluisteren door de netwerkpakketjes te onderscheppen. We maken gebruik van TLS voor het versleutelen van de SIP-pakketten. De RTP-audio wordt beveiligd met behulp van SRTP.

In deze handleiding staat alleen beschreven hoe je encrypted kan bellen. Als je wil weten hoe je een toestel regulier instelt, klik dan hier.

Eerst gaan we encrypted bellen instellen in Freedom
  • Log in op Freedom.
  • Klik in de menubalk op Beheer.
  • Ga naar VoIP-account.
  • Selecteer het account waarmee je versleuteld wilt bellen.
  • Kies voor het tabblad Geavanceerde SIP-instellingen.
  • Zet een vinkje bij Versleuteling forceren.
  • image
  • Je krijgt nu een popup dat er nog wijzigingen gedaan moeten worden in je telefoon.
  • Klik op Doorgaan.
  • Klik onderaan de pagina op Opslaan.
  • image
Jouw toestel encrypted instellen
Eerst moet je het ip adres achterhalen.
  • Druk op de Help toets op het toestel.
  • Ga met een webbrowser naar het IP-adres die de telefoon weergeeft.

Klik in het menu op het linkje Identity 1 en ga naar het tabblad Login.=

  • Vul bij Registrar en Outbound Proxy sip.encryptedsip.com:5061;transport=tls
  • Klik op Apply.
image
Ga naar het tabblad RTP.
  • Vul bij Codec pcma, g722, g729 in
  • Wijzig RTP/SAVP naar mandatory.
  • Klik op Apply.
image

Je belt nu encrypted tussen jouw telefoon en het platform.

Is mijn toestel versleuteld?

Je kan op de volgende manier snel zien op jouw toestellen versleuteld zijn.

  • Log in Freedom.
  • Ga naar Beheer.
  • Ga naar VoIP-Account.
  • Ga naar het VoIP-Account van het desbetreffende toestel. Staat er een slot in het groene bolletje, dan is deze versleuteld. Is dit niet het geval, dan is hij niet versleuteld.

2.2 Interne ringtone instellen

Wil je aan de ringtone kunnen horen of je gebeld wordt door een collega of een klant? In deze handleiding lees je hoe je een interne ringtone kan instellen voor je vaste toestel, zodat een interne oproep een andere ringtone krijgt dan een externe oproep.

  • Druk op de Instellingen knop.
  • image
  • Druk op nummer 6: Informatie.
  • Druk op nummer 2 systeem informatie.
  • Hier vind je het ip-adres.
  • Vul het IP-adres in een browser op een computer die met hetzelfde netwerk verbonden is. Voorbeeld: 192.168.1.12 Vergeet de puntjes niet! En druk op enter.
  • Login is:
    • Username = admin
    • Password = 0000
  • Klik op Setup 
  • Klik op Preferences/voorkeuren.
  • Klik op tabblad Audio.
  • Controleer of bij Alert Internal Text Alert-internal staat. Zo niet: pas dit aan.
  • Kies bij Alert Internal Ringer welke ringtone wordt afgespeeld.
image

2.2 Hoe pas ik een intern nummer aan?

Als je het interne nummer van een VoIP account hebt aangepast in freedom.voys.nl, verandert het interne nummer op het display van je toestel niet mee. Dit komt omdat de weergave van nummer op het display van jouw toestel los staat van de gegevens in Freedom.

Intern nummer wijzigen in Freedom
  • Ga naar Freedom.
  • Ga naar Beheer.
  • Klik op VoIP-account.
  • Kies het VoIP-account waarvan je het interne nummer wil veranderen (In dit voorbeeld 201/Bet Weter).
  • image
  • Hier kan je het interne nummer aanpassen, bijvoorbeeld van 201 naar 208.
  • image
  • Klik op Opslaan.

De wijziging van het interne nummer staat nu nog niet in je toestel. Om dit aan te passen in je toestel dien je in te loggen op de webinterface van het toestel. Je gaat naar de webinterface door in je webbrowser het IP-adres van je toestel in te vullen. Hoe je dit vindt lees je per toestel hier onder.

Intern nummer wijzigen in jouw Snom
  • Druk op de Help toets op het Snom toestel.
  • Ga met een webbrowser naar het IP-adres die de telefoon weergeeft.
  • Ga naar Login.
  • Bij Displayname zet je het interne nummer van je VoIP-account.
  • Klik op Apply.
image

3. Ik heb een probleem met mijn Snom toestel

Staat je probleem er niet tussen? Misschien vind je op de website van Snom hoe het zit.

3.1 Het verkeerde telefoonnummer is zichtbaar na het doorverbinden.

Zie je na het doorverbinden het nummer van je collega in je toestel in plaats van het nummer van de klant? Dit kan liggen aan de instellingen van je VoIP-account. De nummerherkenning klopt niet. Waarschijnlijk staat dan de Caller ID niet goed in je toestel en/of VoIP account. Om dit aan te passen gaan we allereerst in de webinterface van het toestel kijken.

  • Log in op Freedom
  • Klik op Beheer
  • Selecteer VoIP-account
  • Klik op het juiste VoIP-account
  • Ga naar het tabblad Geavanceerde (SIP) instellingen
  • Wijzig bij Caller ID header From SIP Header naar Remote Party-ID SIP header
  • Druk op Opslaan

Is het nog niet opgelost?

IP-adres achterhalen

  • Druk op de Instellingen knop.
  • image
  • Druk op nummer 6. Informatie.
  • Druk op nummer 2. systeem informatie.
  • Hier vind je het ip-adres.
  • Vul het IP-adres in een browser op een computer die met hetzelfde netwerk verbonden is. Voorbeeld: 192.168.1.12 Vergeet de puntjes niet! En druk op enter.
  • Login is:
    • Username = admin
    • Password = 0000
  • In de webinterface ga je opzoek naar de Caller Header ID. Zet deze ook op Remote Party-ID SIP header.

Lukt het nog niet? Zorg dat je op het VoIP-Account steeds dezelfde hebt ingesteld als in je toestel en kijk welke optie wel werkt.

✍️
Ik heb feedback op jullie hulppagina’s.

Updates

Wij werken constant aan ons platform en andere producten. Wil je op de hoogte blijven van alle updates, check voys.nl/updates.

Verbeteringen

Wij ontwikkelen voor en met jou als klant. Hierbij wordt alle feedback gewaardeerd. Heb je zelf een suggestie hoe wij onze producten kunnen verbeteren, check dan voys.nl/verbeteringen.

Contact Kom je er met onze hulppagina’s toch niet helemaal uit, klik dan op het bel icoontje rechtsonder op de pagina om een afspraak in te plannen!