- 1. Ik krijg steeds Provisioning Yealink op mijn display te zien
- 2. Fabrieksreset
- 3. Ik krijg achtergrondlicht op mijn toestel wanneer ik BLF gebruik
- 4. De nummerherkenning klopt niet
- 5. Gemiste oproepen
- 6. Terugbellen via de gemiste gesprekkenlijst werkt niet
- 7. Yealink handset toont ‘Zoekt basis’
- 8. Ik krijg vreemde oproepen van bijv. 100, 101, 1000, 1001 en wil deze stopzetten
- 9. Wisselgesprekken / Call Waiting uitzetten op een Yealink toestel
- 10. Yealink handset toont ‘No service’
- 11. Welk VoIP account is van mijn toestel?
- 12. Hoe zet ik 8 in plaats van 4 handsets op mijn Yealink W60B?
- 13. Yealink W52 basisstation i.c.m. nieuwere type handsets
- 14. De Pick Up functie doet het niet
- 15. Waarschuwing ‘default wachtwoord in gebruik
- 16. Mijn kiestoon klinkt heel vreemd
- 17. Ik kan niet op de webinterface van mijn Yealink komen
1. Ik krijg steeds Provisioning Yealink op mijn display te zien
Je ziet op je display: provisioning gebruikersnaam Yealink. Je klikt op ok en dan zie je een ingevuld wachtwoord. Je klikt weer op ok en het toestel vraagt of je dit wil verwerken? Je geeft akkoord en dan krijg je de hele situatie weer opnieuw.
Yealink heeft op dit moment een storing waardoor dit ontstaat. Ze zijn bezig met het verhelpen ervan. Wij weten voor nu niet wanneer dit is opgelost.
2. Fabrieksreset
Let op! Als je je Yealink een fabrieksreset geeft, dan betekent dit dat je al je informatie die erop staat kwijt raakt. Lees hier hoe jij je adressenlijst kan downloaden.
- Houdt de ok knop vijf seconden ingedrukt. Langer indien nodig.
- Het toestel vraagt vervolgens of je een Factory reset (fabrieksreset) uit wil voeren.
- Klik op ok.
Het toestel heeft nu even een paar minuten nodig om zichzelf te resetten. Als die daarmee klaar is, kan je hier het toestel opnieuw instellen.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
De Yealink DECT heeft twee manieren om een reset uit te voeren. Hieronder beschrijven wij ze allebei.
- Ga naar Settings.
- Ga naar Upgrade.
- Klik op Reset to Factory.
Het toestel heeft nu even een paar minuten nodig om zichzelf te resetten. Als die daarmee klaar is, kan je hier het toestel opnieuw instellen.
Voor deze reset moet je bij het basisstation zijn.
- Haal de stekker en/of de PoE kabel uit het basisstation. De lichtjes moeten uit gaan. Hij mag geen stroom meer krijgen.
- Wacht 15 seconden.
- Druk de knop op het basisstation in en houdt deze ingedrukt.
- Terwijl je deze knop ingedrukt hebt, doe je de stroomkabel en/of PoE kabel weer in het station/stopcontact.
- Wacht vervolgens tot de drie lampjes weer branden, dan mag je de knop loslaten.
- Wacht 5 minuten.
- Haal de stroom er weer af.
- Wacht 15 seconden.
- Zet de stroom er weer op.
Hierna kan het zijn dat je handsetjes en basisstation zichzelf ook nog gaan updaten. Daarna kan je eventueel de handsetjes weer instellen. Hoe je dit doet lees je hier.
3. Ik krijg achtergrondlicht op mijn toestel wanneer ik BLF gebruik
Mocht het voorkomen dat je deze problemen hebt, dan kun je de instelling: features.blf_active_backlight.enable=0 aanpassen. Dit gaat via het configuratiebestand.
Ga in de webinterface naar Instellingen.
- Dan Configuratie.
- Bij Export CFG Configuration File kies je in het pulldown menu voor: Non-Static Settings.
- Klik dan op Export.
- Sla het bestand op en open deze.
- Pas aan: features.blf_active_backlight.enable=0
- Ga in de webinterface naar Instellingen.
- Dan Configuratie.
- Bij Import CFG Configuration File kies je in het pulldown menu voor: Non-Static Settings.
- Klik dan op Import.
- Sla het bestand op en open deze.
- Als het goed is heb je het, na het opstarten van de telefoon, aangepast.
4. De nummerherkenning klopt niet
De telefoon gaat af en je ziet in je display niet de informatie van de beller of extra informatie zoals je bedrijfsnaam of een lang nummer (bijv. 174480001). De nummerherkenning klopt niet. Waarschijnlijk staat dan de Caller ID niet goed in je toestel en/of VoIP account. Om dit aan te passen gaan we allereerst in de webinterface van het toestel kijken.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar Account.
- Ga naar Advanced.
- Ga naar Caller ID Source.
- Kies vervolgens voor RPID-FROM.
- Druk daarna op Confirm.
De caller ID source van je toestel staat nu goed. Nu gaan we deze bij je VoIP goedzetten.
- Ga naar freedom.voys.nl en login met je gebruikersnaam en wachtwoord.
- Ga naar Beheer.
- Ga naar VoIP account.
- Kies het VoIP account wat aan jouw toestel verbonden is.
- Kies voor het tabblad Geavanceerde (SIP) instellingen.
- Ga naar Caller ID Header.
- Zet deze op Remote-Party-ID SIP header.
- Test vervolgens of je nu alleen de informatie van de beller zichtbaar krijgt.
In sommige toestellen moet je een extra bestand toevoegen: NUMBERWARE.CFG Hoe je dit doet vind je hier onder Settings - Configuration.
Houd er rekening mee dat wanneer je deze instelling wijzigt, de Outbound Proxy Server moet worden ingevuld. Anders komen oproepen van een VoIP-account met een lange uitgaande naam niet aan op de telefoon.
5. Gemiste oproepen
Je hebt een oproep gemist, maar je kan deze niet terugvinden. Hier lees je hoe je het logboek van je toestel aan- of uit kan zetten. Allereerst ga je inloggen in de webinterface van je toestel.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar Account en klik vervolgens op Basic.
- Wijzig Missed Call Log naar enabled.
- Klik op Confirm.
Als het goed is zou je vanaf nu je gemiste oproepen kunnen zien. Als deze op disabled staat, is het niet langer zichtbaar.
Wil je (ook) de pop-up zien. Die zet je zo aan:
- Ga naar Features en klik vervolgens op Notification Popups.
- Wijzig Display missed call Popup naar enabled.
- Klik op Confirm.
De pop-up is nu zichtbaar.
Voor nu lijkt dit niet specifiek te kunnen worden aangezet. De gemiste gesprekken optie kan je uit of aan zetten.
6. Terugbellen via de gemiste gesprekkenlijst werkt niet
Stel; je hebt even geen internetverbinding en je probeert een nummer te bellen met jouw Yealink. Dat werkt niet! Gelukkig is je internetverbinding snel weer gefixt en je probeert het nummer via de gesprekkenlijst nog een keer te bellen. Maar het uitbellen wil nog steeds niet.
Dit is een bekende bug in de Yealink. Vanuit de recente gesprekkenlijst kan een nummer waarnaartoe gebeld is tijdens een storing niet gebeld worden.
Om dit tijdelijk op te lossen kan je het nummer handmatig een keer intoetsen. Wil je dus verkort het nummer 050 7009920 bellen? Dan toets je alle tien de cijfers in, je belt uit. Hierna werkt de re-dial optie weer.
Mocht je dit probleem vaker hebben, dan is er ook een lange termijn oplossing. Daarvoor moet je in de webinterface van je Yealink.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar Account.
- Ga naar Register.
- Ga naar Enable Outbound Proxy Server.
- Kies voor Enable.
- Ga naar Outbound proxy Server 1.
- Zet hierin ha.voys.nl of ha.voys.be in.
- Zet de poort op 5060.
- Klik op Confirm.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar Account.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar Account.
- Ga naar Register.
- Ga naar Enable Outbound Proxy Server.
- Kies voor Enable.
- Ga naar Outbound proxy Server 1.
- Zet hierin ha.voys.nl of ha.voys.be in.
- Zet de poort op 5060.
- Klik op Confirm.
7. Yealink handset toont ‘Zoekt basis’
Een Yealink handset maakt draadloos verbinding met een basisstation om te kunnen bellen. Als deze verbinding er niet (meer) is, dan zie je op het display van de handset ‘Zoekt basis’.
- Controleer of de handset zich binnen het bereik van het basisstation bevindt. Als de handset buiten het bereik is, verplaats deze dan dichter bij het basisstation. Het bereik van een Yealink basisstation is ongeveer 50 meter in een binnen situatie.
- Probeer het basisstation opnieuw op te starten door de stroomtoevoer tijdelijk te onderbreken.
- Probeer de handset opnieuw aan te melden bij het basisstation met behulp van de onderstaande stappen:
- Druk op de knop 'OK' op de handset of ga naar het ‘Menu’
- Ga naar Instellingen->Aanmelden
- Kies voor 'Handset aanmelden’ in het menu.
- Voer de PIN-code (meestal ‘0000’)van het basisstation in en druk op 'OK'.
- Wacht tot de handset is geregistreerd bij het basisstation.
Op het basisstation: Houdt het knopje wat lijkt op een ‘Wifi’ symbool ongeveer 3 seconden ingedrukt. Als het bovenste lampje op het basisstation gaat knipperen als dit goed gelukt is. Het basisstation is nu in de koppel-modus. Nu is het mogelijk om een handset te koppelen aan de basis.
Op de handset:
Volg deze stappen.
8. Ik krijg vreemde oproepen van bijv. 100, 101, 1000, 1001 en wil deze stopzetten
Je krijgt vreemde oproepen (ghostcalls) binnen en als je op wilt nemen, dan wordt de verbinding verbroken.
Het VoIP verkeer (SIP) gaan over diverse poorten binnen je netwerk. Externe personen kunnen (moedwillig) ook data pakketjes sturen naar deze poorten. Dit kan er voor zorgen dat je toestel overgaat waarbij er een vreemd nummer in je display staat, bijvoorbeeld 100, 101 of 1001. Deze oproepen worden veelal direct verbroken zodra je probeert op te nemen.
Deze oproepen kunnen in principe geen kwaad. Je vindt ze ook niet terug in je gesprekkenlijst in freedom.voys.nl en er worden geen gesprekskosten voor in rekening gebracht.
- Controleer als eerste of je toestel is aangesloten op een modem of router met een actieve routerfunctie.
- Je kan dit doen door het IP-adres van je toestel te achterhalen.
- Begint dit IP-adres met 192.168.xxx.xxx, 172.16-31.xxx.xxx en 10.xxx.xxx.xxx. dan is je toestel goed aangesloten.
- Om de oproepen te voorkomen moet je je firewall beter dicht zetten, in deze handleiding vind je meer informatie.
- Als je bovenstaande niet kunt instellen op je router/firewall, dan kun je ook de lokale SIP poort op het toestel wijzigen. Standaard staat deze ingesteld op 5061 voor toestel 201. Je kunt dit wijzigen naar bijvoorbeeld 5091.
- In the webGUI, this is under 'Features' > 'General Information' and is called
- Accept SIP Trust Server Only : Enabled
- Allow IP Call : Disabled
- You can change the local SIP port under 'Settings' > 'SIP' and it is called
- Local SIP Port geef je in plaats van 5061 wat anders op.
- features.direct_ip_call_enable = 0
- account.X.sip_trust_ctrl = 1
9. Wisselgesprekken / Call Waiting uitzetten op een Yealink toestel
Wanneer je met een lijn in gesprek bent en je wordt nogmaals gebeld, zal je een pieptoon horen door de lijn. Dit kan afleiden en daarom kan het in sommige gevallen beter zijn om dit uit te schakelen. Je ontvangt dan geen melding van een nieuwe oproep wanneer je al in gesprek bent.
- Druk op de handset op de OK knop.
- Ga naar Gesprek opties/Call Features.
- Ga vervolgens naar Aankloppen of Oproep wachten / Call Waiting.
- Met pijltje naar links of rechts schakel je deze uit en druk op OK.
10. Yealink handset toont ‘No service’
Een Yealink handset toont ‘No service’ als deze geen contact kan leggen met Voys. Vaak ligt de oorzaak bij een missende netwerkverbinding of zijn de aanmeld gegevens onjuist of niet ingesteld.
Door te controleren op het basisstation wel verbinding heeft met het netwerk.
- Pak jouw handset.
- Druk driemaal op de ronde knop.
- Op het display wordt een IPv4 adres getoond. Op basis van wat er getoond wordt, staan hieronder 2 situaties beschreven.
- Controleer of de netwerkkabel correct is aangesloten op het basisstation en op de router of modem. Zorg ervoor dat de kabel niet beschadigd is en dat de aansluitingen goed vastzitten.
- Controleer of de router of modem is ingeschakeld en correct is geconfigureerd. Mogelijk moet je de instellingen van je router of modem bijwerken om het basisstation toe te staan verbinding te maken met het netwerk.
- Probeer het basisstation opnieuw op te starten door de stekker uit het stopcontact te halen en deze na enkele seconden weer in te pluggen.
In dit geval heeft het basisstation geen IP-adres verkregen vanuit het netwerk. Er kan in deze situatie geen netwerkverbinding opgezet worden.
In dit geval heeft het basisstation een IP-adres gekregen vanuit het netwerk. Zonder andere belemmeringen op netwerk niveau, zou de handset verbinding met ons kunnen maken. Mogelijk zijn de account gegevens van het VoIP account niet correct in het basisstation ingesteld. Volg deze stappen om de handset correct in te stellen.
11. Welk VoIP account is van mijn toestel?
Je wil een aanpassing doen in je telefoon of je wil van telefoon veranderen. Je hebt de juiste handleiding gevonden, maar je weet niet welk VoIP account bij jou hoort.
Kijk op het scherm van je telefoon
Op het display van je telefoon staat vaak welk interne nummer je hebt. Heb je dit ooit aangepast naar een naam, lees dan verder.
Bel naar de VoIP accounts
- Login op freedom.voys.nl.
- Ga naar Beheer.
- Ga naar VoIP-Account.
- Gebruik een toestel of softphone waarvan je het interne nummer al weet of niet hoeft te weten.
- Bel de interne nummers één voor één en kijk of het toestel waar het omgaat afgaat.
- Zodra deze afgaat en je ziet in het display dat jij belt, weet je het interne nummer.
Tip: De VoIP accounts met een groen bolletje zijn actieve toestellen.
De Webinterface
Als de optie om uit te bellen er niet is, dan kan je inloggen op de webinterface.
- Ga naar Account.
- Bij Display Name staat het interne nummer van je toestel.
- Heb je meerdere VoIP accounts aan je toestel gekoppeld? Klik dan op de dropdown achter account om een ander intern nummer te vinden.
12. Hoe zet ik 8 in plaats van 4 handsets op mijn Yealink W60B?
Je hebt vier handsetjes en wil er meer aan jouw Yealink W60B toevoegen. Hiervoor is een functie op het basisstation die aangezet moet worden.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Login je webinterface van het basisstation.
- Ga naar Features.
- Dan General information.
- Ga naar Max Number of registered handset.
- Maak van het cijfer een 8.
- Druk onderaan de pagina op Confirm.
- Je kan nu meer handsets aan jouw basisstation toevoegen.
13. Yealink W52 basisstation i.c.m. nieuwere type handsets
Een Yealink W52 basisstation werkt prima met een Yealink W52 handset. Bij de combinatie van een W52 basisstation en bijvoorbeeld een Yealink W53 handset, werkt dit helaas anders. Vaak werkt een “ouder” basisstation voorzien van de nieuwste software prima met ‘nieuwere’ handsetjes. In dit specifieke geval hebben wij gemerkt dat de combinatie van een Yealink W52 basisstation met een Yealink W53 handset ervoor kan zorgen dat deze combinatie verschillende problemen geeft. Aangezien de Yealink W52 combinatie geen software updates meer ontvangt, zal dit in de toekomst ook niet veranderen. Wij adviseren bij het gebruik van een W52 basisstation altijd gebruik te maken van W52 handsetjes als dat nog mogelijk is. Wil je gebruik maken van ‘nieuwere’ handsetjes? Gebruik hierbij dan de, door Yealink, geadviseerde combinaties.
14. De Pick Up functie doet het niet
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar Account.
- Kies voor Advanced.
- Ga naar Dialog Info Call Pickup en zet deze op Enabled.
- Druk op Confirm.
15. Waarschuwing ‘default wachtwoord in gebruik
Je merkt op het display van je telefoon dat er een waarschuwing staat over een wachtwoord wat je aan moet passen. Dit wachtwoord is een standaard wachtwoord van de interface van jouw Yealink toestel. Dit kan je aanpassen door onderstaande stappen te volgen.
Allereerst ga je inloggen in de webinterface van jouw Yealink toestel.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Klik rechtsboven op de gele zin Default password is in use. Please change!
- Geef het oude password admin op en stel je nieuwe wachtwoord in.
Je ziet dat de gele melding nu weg is in de webinterface. Als het nog zichtbaar is in je telefoon, herstart deze dan of je basisstation als je een DECT telefoon hebt.
Let op! Bewaar je nieuwe wachtwoord goed! Als je deze kwijt bent en je wil ooit wat aanpassen in je telefoon, moet deze eerst teruggezet worden naar de fabrieksinstellingen.
16. Mijn kiestoon klinkt heel vreemd
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Kies voor het tabblad Settings.
- Klik op Tones.
- Vul bij Select Country het land in waar jij gebruik maakt van de telefoon.
- Druk op Confirm.
Als het goed is zal de kiestoon nu duidelijker zijn.
17. Ik kan niet op de webinterface van mijn Yealink komen
Heb je jouw url wel op https staan? Sommige toestellen/firmware van Yealink zijn alleen maar via die web te vinden.
Updates
Wij werken constant aan ons platform en andere producten. Wil je op de hoogte blijven van alle updates, check voys.nl/updates.
Verbeteringen
Wij ontwikkelen voor en met jou als klant. Hierbij wordt alle feedback gewaardeerd. Heb je zelf een suggestie hoe wij onze producten kunnen verbeteren, check dan voys.nl/verbeteringen.
Contact Kom je er met onze hulppagina’s toch niet helemaal uit, klik dan op het bel icoontje rechtsonder op de pagina om een afspraak in te plannen!