1. Probleem oplossen
Hieronder staan een aantal problemen met daarbij de bijbehorende oplossing die vaak bij ons gemeld worden over de Yealink vaste toestellen.
- 1. Probleem oplossen
- 1.1 Ik krijg een achtergrondlicht op mijn toestel wanneer ik BLF gebruik
- 1.2 De nummerherkenning klopt niet
- Caller Header ID aanpassen in de Webinterface
- Caller Header ID aanpassen in jouw VoIP account
- Het werk nog niet
- 1.3 Ik kan de gemiste oproepen niet terugvinden
- 1.3.1 Hoe kan ik de gemiste oproepen aan- en uitzetten
- 1.3.2 Hoe kan ik een pop-up aanzetten
- 1.3.3 Kan ik gemiste gesprekken ook alleen uitzetten als mijn toestel op dnd staat?
- 1.4 Terugbellen via de gemiste gesprekkenlijst werkt niet
- 1.4.1 Tijdelijke oplossing: Er zit een bug in jouw Yealink toestel
- 1.4.2 Lange termijn oplossing; Proxy invullen
- 1.5 Ik krijg vreemde oproepen van bijv. 100, 101, 1000, 1001 en wil deze stopzetten
- Wat zijn dit voor oproepen?
- Is het gevaarlijk als dit gebeurd?
- Hoe kan ik dit probleem oplossen?
- 1.6 Wisselgesprekken / Call Waiting uitzetten op een Yealink toestel
- 1.7 Welk VoIP account is van mijn toestel?
- 1.8 De Pick Up functie doet het niet
- 1.9 Mijn Yealink geeft de waarschuwing ‘default wachtwoord in gebruik’
- 1.10 Mijn kiestoon klinkt heel vreemd
- 1.11 Ik kan niet op de webinterface van mijn Yealink komen
- 1.12 Het toestel werkt, maar geeft ongewone problemen
- 2. Staat het probleem er niet tussen?
- 2.1 Fabrieksreset
- 2.1.1 Fabrieksreset via de webinterface
- 2.1.2 Handmatige fabrieksreset
1.1 Ik krijg een achtergrondlicht op mijn toestel wanneer ik BLF gebruik
Mocht het voorkomen dat je deze problemen hebt, dan kun je de instelling: features.blf_active_backlight.enable=0 aanpassen. Dit gaat via het configuratiebestand.
Ga in de webinterface naar Instellingen.
- Dan Configuratie.
- Bij Export CFG Configuration File kies je in het pulldown menu voor: Non-Static Settings.
- Klik dan op Export.
- Sla het bestand op en open deze.
- Pas aan: features.blf_active_backlight.enable=0
- Ga in de webinterface naar Instellingen.
- Dan Configuratie.
- Bij Import CFG Configuration File kies je in het pulldown menu voor: Non-Static Settings.
- Klik dan op Import.
- Sla het bestand op en open deze.
- Als het goed is heb je het, na het opstarten van de telefoon, aangepast.
1.2 De nummerherkenning klopt niet
De telefoon gaat af en je ziet in je display niet de informatie van de beller of extra informatie zoals je bedrijfsnaam of een lang nummer (bijv. 174480001). De nummerherkenning klopt niet. Waarschijnlijk staat dan de Caller ID niet goed in je toestel en/of VoIP account. Om dit aan te passen gaan we allereerst in de webinterface van het toestel kijken.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon. Let op! Gebruik https://
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
Caller Header ID aanpassen in de Webinterface
- Ga naar Account.
- Ga naar Advanced.
- Ga naar Caller ID Source.
- Kies vervolgens voor RPID-FROM.
- Druk daarna op Confirm.
Caller Header ID aanpassen in jouw VoIP account
De caller ID source van je toestel staat nu goed. Nu gaan we deze bij je VoIP goedzetten.
- Ga naar Freedom en login met je gebruikersnaam en wachtwoord.
- Ga naar Beheer.
- Ga naar VoIP account.
- Kies het VoIP account wat aan jouw toestel verbonden is (Lees hier hoe je dat uit kan zoeken).
- Kies voor het tabblad Geavanceerde (SIP) instellingen.
- Ga naar Caller ID Header.
- Zet deze op Remote-Party-ID SIP header.
- Test vervolgens of je nu alleen de informatie van de beller zichtbaar krijgt.
Het werk nog niet
In sommige toestellen moet je een extra bestand toevoegen: NUMBERWARE.CFG Hoe je dit doet vind je hier onder Settings - Configuration.
Houd er rekening mee dat wanneer je deze instelling wijzigt, de Outbound Proxy Server moet worden ingevuld. Anders komen oproepen van een VoIP-account met een lange uitgaande naam niet aan op de telefoon.
1.3 Ik kan de gemiste oproepen niet terugvinden
Je hebt een oproep gemist, maar je kan deze niet terugvinden. Hier lees je hoe je het logboek van je toestel aan- of uit kan zetten. Allereerst ga je inloggen in de webinterface van je toestel.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon. Let op! Gebruik https://
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
1.3.1 Hoe kan ik de gemiste oproepen aan- en uitzetten
- Ga naar Account
- Klik vervolgens op Basic.
- Wijzig Missed Call Log naar enabled.
- Klik op Confirm.
Als het goed is zou je vanaf nu je gemiste oproepen kunnen zien. Als deze op disabled staat, is het niet langer zichtbaar.
1.3.2 Hoe kan ik een pop-up aanzetten
Wil je (ook) de pop-up zien. Die zet je zo aan:
- Ga naar Features en klik vervolgens op Notification Popups.
- Wijzig Display missed call Popup naar enabled.
- Klik op Confirm.
De pop-up is nu zichtbaar.
1.3.3 Kan ik gemiste gesprekken ook alleen uitzetten als mijn toestel op dnd staat?
Voor nu lijkt dit niet specifiek te kunnen worden aangezet. De gemiste gesprekken optie kan je uit of aan zetten.
1.4 Terugbellen via de gemiste gesprekkenlijst werkt niet
Stel; je hebt even geen internetverbinding en je probeert een nummer te bellen met jouw Yealink. Dat werkt niet! Gelukkig is je internetverbinding snel weer gefixt en je probeert het nummer via de gesprekkenlijst nog een keer te bellen. Maar het uitbellen wil nog steeds niet.
1.4.1 Tijdelijke oplossing: Er zit een bug in jouw Yealink toestel
Dit is een bekende bug in de Yealink. Vanuit de recente gesprekkenlijst kan een nummer waarnaartoe gebeld is tijdens een storing niet gebeld worden.
Om dit tijdelijk op te lossen kan je het nummer handmatig een keer intoetsen. Wil je dus verkort het nummer 050 7009920 bellen? Dan toets je alle tien de cijfers in, je belt uit. Hierna werkt de re-dial optie weer.
1.4.2 Lange termijn oplossing; Proxy invullen
Mocht je dit probleem vaker hebben, dan is er ook een lange termijn oplossing. Daarvoor moet je in de webinterface van je Yealink.
1.5 Ik krijg vreemde oproepen van bijv. 100, 101, 1000, 1001 en wil deze stopzetten
Je krijgt vreemde oproepen (ghostcalls) binnen en als je op wilt nemen, dan wordt de verbinding verbroken.
Wat zijn dit voor oproepen?
Het VoIP verkeer (SIP) gaan over diverse poorten binnen je netwerk. Externe personen kunnen (moedwillig) ook data pakketjes sturen naar deze poorten. Dit kan er voor zorgen dat je toestel overgaat waarbij er een vreemd nummer in je display staat, bijvoorbeeld 100, 101 of 1001. Deze oproepen worden veelal direct verbroken zodra je probeert op te nemen.
Is het gevaarlijk als dit gebeurd?
Deze oproepen kunnen in principe geen kwaad. Je vindt ze ook niet terug in je gesprekkenlijst in Freedom en er worden geen gesprekskosten voor in rekening gebracht.
Hoe kan ik dit probleem oplossen?
- Controleer als eerste of je toestel is aangesloten op een modem of router met een actieve routerfunctie.
- Je kan dit doen door het IP-adres van je toestel te achterhalen.
- Begint dit IP-adres met 192.168.xxx.xxx, 172.16-31.xxx.xxx en 10.xxx.xxx.xxx. dan is je toestel goed aangesloten.
- Om de oproepen te voorkomen moet je je firewall beter dicht zetten, in deze handleiding vind je meer informatie.
- Als je bovenstaande niet kunt instellen op je router/firewall, dan kun je ook de lokale SIP poort op het toestel wijzigen. Standaard staat deze ingesteld op 5061 voor toestel 201. Je kunt dit wijzigen naar bijvoorbeeld 5091.
- In the webGUI, this is under 'Features' > 'General Information' and is called
- Accept SIP Trust Server Only : Enabled
- Allow IP Call : Disabled
- You can change the local SIP port under 'Settings' > 'SIP' and it is called
- Local SIP Port geef je in plaats van 5061 wat anders op.
- features.direct_ip_call_enable = 0
- account.X.sip_trust_ctrl = 1
1.6 Wisselgesprekken / Call Waiting uitzetten op een Yealink toestel
Wanneer je met een lijn in gesprek bent en je wordt nogmaals gebeld, zal je een pieptoon horen door de lijn. Dit kan afleiden en daarom kan het in sommige gevallen beter zijn om dit uit te schakelen. Je ontvangt dan geen melding van een nieuwe oproep wanneer je al in gesprek bent.
- Druk op de handset op de OK knop.
- Ga naar Gesprek opties/Call Features.
- Ga vervolgens naar Aankloppen of Oproep wachten / Call Waiting.
- Met pijltje naar links of rechts schakel je deze uit en druk op OK.
1.7 Welk VoIP account is van mijn toestel?
Je wil een aanpassing doen in je telefoon of je wil van telefoon veranderen. Je hebt de juiste handleiding gevonden, maar je weet niet welk VoIP account bij jou hoort.
Kijk op het scherm van je telefoon
Op het display van je telefoon staat vaak welk interne nummer je hebt. Heb je dit ooit aangepast naar een naam, lees dan verder.
Bel naar de VoIP accounts
- Login op Freedom.
- Ga naar Beheer.
- Ga naar VoIP-Account.
- Gebruik een toestel of softphone waarvan je het interne nummer al weet of niet hoeft te weten.
- Bel de interne nummers één voor één en kijk of het toestel waar het omgaat afgaat.
- Zodra deze afgaat en je ziet in het display dat jij belt, weet je het interne nummer.
Tip: De VoIP accounts met een groen bolletje zijn actieve toestellen.
De Webinterface
Als de optie om uit te bellen er niet is, dan kan je inloggen op de webinterface.
- Ga naar Account.
- Bij Display Name staat het interne nummer van je toestel.
- Heb je meerdere VoIP accounts aan je toestel gekoppeld? Klik dan op de dropdown achter account om een ander intern nummer te vinden.
1.8 De Pick Up functie doet het niet
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon. Let op! Gebruik https://
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar Account.
- Kies voor Advanced.
- Ga naar Dialog Info Call Pickup en zet deze op Enabled.
- Druk op Confirm.
1.9 Mijn Yealink geeft de waarschuwing ‘default wachtwoord in gebruik’
Je merkt op het display van je telefoon dat er een waarschuwing staat over een wachtwoord wat je aan moet passen. Dit wachtwoord is een standaard wachtwoord van de interface van jouw Yealink toestel. Dit kan je aanpassen door onderstaande stappen te volgen.
Allereerst ga je inloggen in de webinterface van jouw Yealink toestel.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon. Let op! Gebruik https://
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Klik rechtsboven op de gele zin Default password is in use. Please change!
- Geef het oude password admin op en stel je nieuwe wachtwoord in.
Je ziet dat de gele melding nu weg is in de webinterface. Als het nog zichtbaar is in je telefoon, herstart deze dan of je basisstation als je een DECT telefoon hebt.
Let op! Bewaar je nieuwe wachtwoord goed! Als je deze kwijt bent en je wil ooit wat aanpassen in je telefoon, moet deze eerst teruggezet worden naar de fabrieksinstellingen.
1.10 Mijn kiestoon klinkt heel vreemd
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon. Let op! Gebruik https://
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Kies voor het tabblad Settings.
- Klik op Tones.
- Vul bij Select Country het land in waar jij gebruik maakt van de telefoon.
- Druk op Confirm.
Als het goed is zal de kiestoon nu duidelijker zijn.
1.11 Ik kan niet op de webinterface van mijn Yealink komen
- Heb je jouw url wel op https staan? Sommige toestellen/firmware van Yealink zijn alleen maar via het beveiligde transfer protocol te vinden.
- Geeft de browser aan dat je op een onveilige site zit?
- Klik op geavanceerde instellingen.
- Geef aan dat je de website vertrouwd.
- Je ziet nu een inlogscherm.
- Zit je wel op hetzelfde netwerk van jouw basisstation met de laptop? Soms dan is een netwerk zo opgebouwd dat de telefonie losstaat van de computers en laptops in een bedrijf. Jouw laptop heeft dan geen toegang tot jouw basisstation. Je kan twee dingen doen.
- Zorgen dat jouw laptop of basisstation tijdelijk op het andere netwerk zit. Na de aanpassingen, kan het weer apart van elkaar worden gezet.
- Neem jouw toestel mee naar een ander netwerk op eventueel een andere locatie waar alle apparaten wel direct met hetzelfde netwerk contact hebben.
Neem altijd contact op met jouw it’er om te overleggen wat de handigste manier is.
1.12 Het toestel werkt, maar geeft ongewone problemen
- Soms werkt het toestel, maar geeft het rare problemen. Vaak is dit te wijten aan een netwerkprobleem. Denk hierbij aan storingen als:
- Haperend geluid of wegvallende audio
- Plotseling verbroken verbinding
- Problemen met intern doorverbinden
- Toestellen blijven rinkelen wanneer een collega de telefoon heeft aangenomen
- Uitgaande telefonie komt niet aan (of valt weg)
- Inkomende telefonie komt niet aan (of valt weg)
- Vaak gaat encrypted bellen hier een oplossing voor bieden.
- Lees hier hoe je dit op je Yealink toestel instelt.
2. Staat het probleem er niet tussen?
Het probleem staat er niet tussen of de oplossing werkt niet. Voor je onderstaande opties gaat uitproberen, bedenk wel dat het probleem ook buiten de Yealink om kan zijn. Netwerkproblemen zijn vaak onderliggende oorzaken van toestellen die niet afgaan of audioproblemen hebben. Zorg er dus ook altijd voor dat je een it’er hierna laat kijken.
2.1 Fabrieksreset
2.1.1 Fabrieksreset via de webinterface
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk op de ok knop of
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer Status.
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon. Let op! Gebruik https://
- Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar Settings.
- Ga naar Upgrade.
- Klik op Reset to Factory.
Het toestel heeft nu even een paar minuten nodig om zichzelf te resetten. Als die daarmee klaar is, kan je hier het toestel opnieuw instellen.
Mocht na de herstart het toestel geen netwerk aangeven. Haal dan de stroomkabel eruit en plug deze weer in. Als het goed is vindt hij dan het netwerk weer.
2.1.2 Handmatige fabrieksreset
- Houd de Ok knop van het toestel minimaal 10 seconden ingedrukt tot het toestel vraagt of je een fabrieksrest wil uitvoeren.
- Kies voor ja.
- Het toestel voert nu een fabrieksreset uit.
Mocht na de herstart het toestel geen netwerk aangeven. Haal dan de stroomkabel eruit en plug deze weer in. Als het goed is vindt hij dan het netwerk weer.