Ik heb de app gedownload, maar hij werkt niet.

Ik heb de app gedownload, maar hij werkt niet.

icon

Je hebt de Voys app gedownload, jouw app staat in het belplan en je hebt precies gedaan wat onze handleiding zegt, maar toch lukt het niet. De telefoon gaat helemaal niet over of juist wel, maar als je opneemt gebeurd er niks. Waarschijnlijk is dan jouw account nog niet geregistreerd.

icon
Waarom registreert mijn app zo laat?

Het liefste had ik gezegd dat we bezig zijn met een oplossing, maar helaas kunnen wij niks doen. In dit geval heeft iOS deze vertraging in de hand.

Waarom is iOS13 een stap terug voor onze (en eigenlijk elke) VoIP app?

Een VoIP-toestel, zoals bijvoorbeeld een Yealink t41s, onderhoudt een open verbinding (via REGISTER-verzoeken) met een VoIP-platform. Zodra er dan gebeld wordt, weten ze elkaar meteen te vinden. Mobiele apps kunnen niet een open verbinding houden met ons VoIP-platform, zij communiceren via pushmeldingen. Dit kan je zien als een tussenstap tussen het VoIP-platform en onze app.

Een telefoontoestel registreert zich bij ons zodat wij weten hoe en waarop wij het toestel kunnen bereiken. Denk hierbij aan ip-adres en poort, de soort van communicatie UDP/TCP/WS/TLS en versleuteld of niet. Komt er een oproep binnen voor dat toestel dan kunnen wij die oproep naar dat toestel sturen.

Voor een mobiel toestel gaat dit niet op om dit continue open te hebben staan, want dan is de telefoon in no time leeg. Door gebruik te maken van push berichten kunnen we de app wakker maken en op die manier als er een oproep is de app actief maken zodat de app alleen energie verbruikt als dat nodig is.

Alle oproepen worden op de volgende manier tot stand gebracht:

Oproep van de beller —> VoIP Platform (Voys) —> Apple/Google Push Notification service —> Toestel —> Voys App.

Sinds iOS13, is er door Apple een grote verandering aangebracht in hun Apple Push Notification service. Omdat de pushVoIP notificaties werden misbruikt voor niet VoIP zaken heeft Apple dit helemaal over de kop gegooid. Dit zorgt ervoor dat we nu dingen moeten doen die niet logisch zijn.

  1. Bij een pushnotificatie moeten we de app laten overgaan en een melding geven dat er een inkomende oproep is, ook al weten we niet of er een goede internet verbinding is om een gesprek mee te voeren. Daarna gaan we de app laten registeren op ons platform zodat we een oproep naar de app kunnen sturen. Totaal de omgekeerde wereld want je wil pas een overgangstoon laten horen als het toestel zich heeft kunnen registreren. Maar dit is wat Apple vereist.
  2. Op het moment dat je op beantwoorden drukt moeten we een teller laten lopen dat dit gesprek is aangenomen en beantwoord, maar het kan zijn dat een collega je net voor is geweest of dat je (internet) verbinding een probleem heeft en dat dit bericht ons niet bereikt en dat er dus geen gesprek opgezet kan worden. Dus hier ook weer moeten wij doen alsof er een gesprek is, terwijl deze nog niet opgezet is. Ook dit kan een beeld schetsen dat de app niet goed werkt, maar dit komt omdat we dit zo moeten doen volgens de Apple regels die eigenlijk helemaal niet goed doordacht zijn.

Ondanks dat we nu met versie 7 een betere app hebben kan het lijken dat deze versie slechter is dan de vorige, maar versie 7 is uitgekomen net rond de introductie van iOS 13 en daardoor lijkt de app geen verbetering.

Dit heeft ervoor gezorgd dat die communicatie niet meer zo vlekkeloos gebeurd.

  1. Het waarschuwen van een gebruiker gebeurd nu namelijk onmiddellijk en voor elke melding die er binnenkomt. De telefoon krijgt hierdoor geen VoIP-meldingen meer binnen. Als ons systeem dus weet dat het telefoontje al is opgepakt door een collega of dat de beller al heeft opgelegd, gaat jouw iPhone toch nog af.
  2. Ook kunnen er controles niet worden uitgevoerd voor een telefoontje wordt doorgezet naar jouw app. Denk bijvoorbeeld aan checken of de netwerkverbinding wel sterk genoeg is. De gebruiker moet altijd gestoord worden.
  3. Tot slot, een push-notificatie is geen oproep. Er moet nog een daadwerkelijke SIP-oproep tot stand worden gebracht. Apple eist allen dat er meteen gebruikersinterface tot stand moet worden gebracht.

In al deze problemen, gaat jouw iPhone dus éénmaal af, terwijl er helemaal geen verbinding tot stand kan komen.

We hebben een aantal oplossingen weten door te voeren om de app toch nog op zijn best te laten werken, maar na een aantal maanden werk, hebben we nu een slechtere app dan voor iOS 13. De app kan namelijk nog steeds afgaan terwijl jij helemaal geen oproep meer ontvangt of dat het opnemen soms niet werkt omdat er al geen oproep meer is.

Hoe zorg ik ervoor dat het toch lukt?

Blijven proberen. We raden het volgende aan:

  • Zorg dat jouw iPhone de laatste versie heeft.
  • Herinstalleer de app.
  • Probeer weer uit te bellen. Niet gelukt?
  • Log eens uit de app, log weer in.
  • Probeer weer te bellen.
  • Laat een collega jouw eens bellen. Werkt het nu?
  • Zet je iPhone uit en weer aan.
  • Probeer eens te bellen of laat iemand bellen.
  • Nog niet gelukt? Doorloop de stappen op een later tijdstip weer. Het kan zelfs zo zijn dat de app het op een later moment toch ineens doet.
Wat ik ook doe het werkt echt niet.

Misschien heb je de pech dat je naast dat je registratie problemen hebt, ook tegen een ander probleem aan loopt. Klik hier om onze andere hulppagina’s te bekijken.

✍️
Ik heb feedback op jullie hulppagina’s.

Updates

Wij werken constant aan ons platform en andere producten. Wil je op de hoogte blijven van alle updates, check voys.nl/updates.

Verbeteringen

Wij ontwikkelen voor en met jou als klant. Hierbij wordt alle feedback gewaardeerd. Heb je zelf een suggestie hoe wij onze producten kunnen verbeteren, check dan voys.nl/verbeteringen.

Contact Kom je er met onze hulppagina’s toch niet helemaal uit, klik dan op het bel icoontje rechtsonder op de pagina om een afspraak in te plannen!