- 1. Instellen
- 2. Instellingen Aastra
- 2.1 Intern nummer aanpassen
- 2.2 Encrypted/versleuteld bellen
- 3. Ik heb een probleem met mijn Aastra
- 3.1 Het verkeerde telefoonnummer is zichtbaar na het doorverbinden
1. Instellen
De handleiding bevat screenshots van de Aastra/Mitel 6863i (3.3.1.7087) en kunnen afwijken van andere Aastra toestellen.
IP-adres achterhalen
Als eerste moet je het IP-adres van het toestel achterhalen. Dit doe je als volgt:
- Druk op de tandwieltoets op het toestel
- Vervolgens ga je met de pijltjestoetsen naar ‘Phone Status’ en druk je op ‘Enter’ (pijltjestoets naar rechts)
- Ga vervolgens naar ‘IP&MAC Addresses’ en druk daarna op de ‘Enter’ toets. Je ziet nu het IP-adres.
Instellen van de telefoon
Het instellen kun je via een pc of laptop doen die in hetzelfde netwerk zit als je toestel. Vul daarvoor het IP-adres van het toestel in in de URL balk van je browser. Je krijgt nu een loginscherm te zien. Hier vul je de volgende gegevens in:
- Gebruikersnaam: admin
- Wachtwoord: 22222
Je komt nu op de statuspagina van het toestel.
2. Instellingen Aastra
2.1 Intern nummer aanpassen
Als je het interne nummer van een VoIP account hebt aangepast in freedom.voys.nl, verandert het interne nummer op het display van je toestel niet mee. Dit komt omdat de weergave van nummer op het display van jouw toestel los staat van de gegevens in Freedom.
2.2 Encrypted/versleuteld bellen
De gesprekken tussen je toestel en het telefonieplatform van Voys gaan standaard onversleuteld over je netwerk en internet. Door gebruik te maken van encryptie worden je gesprekken versleuteld enkel tussen jouw telefoon en ons platform.
Zowel de SIP pakketjes als ook de audio zelf (RTP) kunnen worden voorzien van encryptie. Hiermee weet je zeker dat niemand je gesprek kan meeluisteren door de netwerkpakketjes te onderscheppen. We maken gebruik van TLS voor het versleutelen van de SIP-pakketten. De RTP-audio wordt beveiligd met behulp van SRTP.
In deze handleiding staat alleen beschreven hoe je encrypted kan bellen.
3. Ik heb een probleem met mijn Aastra
3.1 Het verkeerde telefoonnummer is zichtbaar na het doorverbinden
Zie je na het doorverbinden het nummer van je collega in je toestel in plaats van het nummer van de klant? Dit kan liggen aan de instellingen van je VoIP-account.
- Log in op Freedom
- Klik in de menu balk op Beheer
- Selecteer VoIP-account
- Klik op het juiste VoIP-account
- Ga naar het tabblad Geavanceerde (SIP) instellingen
- Wijzig bij Caller ID header From SIP Header naar Remote Party-ID SIP header
- Druk op Opslaan
Is het nog niet opgelost?
IP-adres achterhalen
- Als eerste moet je het IP-adres van het toestel achterhalen. Dit doe je als volgt:
- Druk op de tandwieltoets op het toestel
- Vervolgens ga je met de pijltjestoetsen naar ‘Phone Status’ en druk je op ‘Enter’ (pijltjestoets naar rechts)
- Ga vervolgens naar ‘IP&MAC Addresses’ en druk daarna op de ‘Enter’ toets. Je ziet nu het IP-adres.
- In de webinterface ga je opzoek naar de Caller Header ID. Zet deze ook op Remote Party-ID SIP header.
Lukt het nog niet? Zorg dat je op het VoIP-Account steeds dezelfde hebt ingesteld als in je toestel en kijk welke optie wel werkt.