Komen de audio issues alleen voor bij interne gesprekken? Controleer dan de Audio-codecs. Dit doe je als volgt.
Audio-codecs
De meeste telefonie-toestellen bieden een breed scala van audio-codecs aan. De meeste hoef je helemaal niks mee te doen. De standaard die wij in Nederland en Europa gebruiken is G711A(ook wel PCMA en A-LAW genoemd). Wanneer je deze codec hebt geactiveerd kan je gesprekken voeren via Voys naar alle providers in binnen en buitenland.
Echter zijn er ook zogenaamde HD-codecs zoals G722. Deze kunnen audio-issues veroorzaken. Wanneer de andere kant die je wil spreken deze codec hoog in de prioriteitenlijst heeft staan en jij ook, wordt het gesprek via een HD-codec gevoerd. In de praktijk zijn dit vrijwel altijd interne gesprekken. Een HD codec verbruikt aanzienlijk meer data dan G711A.
Dat maakt aan de ene kant de gesprekken veel helderder en aan de andere kant gevoeliger voor netwerkgerelateerde issues als hoge pingtijden, slechte bekabeling, packageloss, etc. De oplossing is de codecs snel op G711A zetten bij de toestellen die het betreft.