Netwerk

Netwerk

Het lijkt een beetje een open deur: een gesprek is net zo goed als het netwerk die het gesprek vervoert. Elk netwerk is anders en er kan dus op veel manieren roet in het eten worden gegooid. De meest voorkomende issues zetten we hier op een rij.

1. Dubbel-NAT

icon

Dubbel wat?! Dubbel-NAT(Network Address Translation) dus. Een router maakt een vertaalslag tussen een intern netwerk (LAN, jouw kantoornetwerk bijvoorbeeld) en een extern netwerk(WAN, het netwerk van jouw internetprovider). Je sluit vervolgens jouw netwerkapparatuur(computers, printers, telefoons) aan op deze router. VoIP-telefonie gaat in de basis van deze situatie uit. Echter, soms worden VoIP-telefoons aangesloten op een router die op zijn beurt ook op een router staat aangesloten.

Een voorbeeld is een wifi-router die je aansluit op de router van jouw internetprovider. Of een eigen router die is aangesloten op een niet goed geconfigureerde router van een bedrijfsverzamelpand. Hierdoor vindt er twee keer een vertaalslag van een intern naar een extern netwerk plaats.

Het gevolg hiervan kan zijn dat je eenzijdige audio ervaart, dat je totaal geen audio ervaart of gesprekken niet eens tot stand komen. Dit is op meerder manieren op te lossen:

  • Sluit het toestel aan op de eerste router in jouw pand.
  • Zet de eerste router in een bridge-modus. Hierdoor kan je de fysieke netwerksituatie laten zoals deze is, maar vindt er op de eerste router geen NAT meer plaats waardoor je het probleem structureel oplost. Meestal kan jouw internetprovider dit op afstand voor je doen.
  • Neem contact op met je netwerkbeheerder of de netwerkbeheerder van het pand met het verzoek ten behoeve van VoIP-telefonie de Dubbel-NAT situatie te elimineren.

Pro tip (voor de technici)

icon
Je kan zelf via jouw computer uitzoeken of er sprake is van een dubbel-NAT situatie. Belangrijk is dat deze computer wel in hetzelfde interne netwerk staat als jouw vaste toestel. Open hiervoor het command prompt op jouw computer. In macOS kan je deze openen met ‘terminal’, in Windows door op het Windows logo te klikken en CMD [enter] in te typen. Geef in MacOS het commando traceroute ha.voys.nl [enter] of in Windows het commando traceert ha.voys.nl [enter]. Je krijgt nu alle ‘hops’ te zien die een klein pakketje vanaf jouw computer naar onze server (ha.voys.nl) aflegt. In netwerksituatie geschikt voor VoIP-telefonie kom je slechts 1 hop tegen met een intern IP-adres. Een intern IP-adres kan je herkennen als deze met de volgende cijferreeksen begint: - 192.168.x.x - 172.16.x.x t/m 172.31.x.x - 10.x.x.x Kom je meerdere hops achter elkaar tegen met een intern-ip adres is er sprake van dubbel-NAT. Er is echter een uitzondering. Sommige providers in Nederland gebruiken de 10.x.x.x-range ook als extern(WAN) netwerk. Kom je als tweede hop een 10.x.x.x netwerk tegen, duidt dit daarom ook meestal niet op dubbel-NAT. Eventuele time-outs in een traceroute duiden niet op netwerkissues en mag je negeren. Zo ziet een verbinding er uit met 1 router die een vertaalslag doet tussen een intern en een extern netwerk. Het interne IP-adres is wit gearceerd:

image

2. Hoge ping tijden

Haperende audio, of audio die ‘ineens’ wegvalt? Grote kans dat de pingtijden vanaf jouw toestel naar buiten toe hoog zijn. Een pingtijd is een tijd dat bepaalde netwerkapperaten op elkaar reageren en wordt(als het goed is 😛) weergegeven in milliseconden. Netwerkapperaat A(jouw computer) stuurt een klein pakketje naar netwerkapperaat B(bijvoorbeeld onze server). De tijd dat A nodig heeft van B een antwoord terug te krijgen is de pingtijd. Zijn deze pingtijden constant en consequent <50ms? Dan kan je er kwalitatief een goed gesprek op voeren zonder haperende audio. Zijn de pingtijden variabel en soms boven de 50ms? Dan ervaar je audio-issues. Dit kan worden veroorzaakt door vrij veel oorzaken(van corrosie tot te lange kabels). In eerste instantie is het belangrijk vast te stellen waar deze hoge pingtijden ontstaan:

icon
Open 3 verschillende command prompts op jouw computer. In macOS kan je deze openen met ‘terminal’, in Windows door op het Windows logo te klikken en CMD [enter] in te typen.
  1. Geef in de eerste command prompt in macOS(terminal) het commando ping ha.voys.nl. Geef in Windows het commando ping ha.voys.nl -t. Hiermee stuur je kleine pakketjes naar onze server. de tijd in ms geeft aan hoe lang het erover duurt voordat jij antwoord hebt op dit pakketje. Time out? Er wordt geen antwoord gegeven binnen anderhalve seconde = audio-issue. Zo ziet een stabiele verbinding er uit. Alle responstijden zijn consequent ~10ms.
  2. Geef in de tweede command-prompt dezelfde commandos, maar in plaats van ha.voys.nl voer je het IP-adres van jouw toestel in.
  3. Geef in de derde command-prompt dezelfde commandos, maar in plaats van ha.voys.nl voer je het IP-adres van jouw router in.

Zo ziet een stabiele verbinding er uit. Alle responstijden zijn consequent ~10ms.

image

Vinden er hoge pingtijden plaats bij enkel stap 2(ping naar ha.voys.nl) is er een probleem met jouw externe netwerkverbinding. Probeer in dit geval je router te resetten. Is het probleem daarmee niet opgelost, neem dan contact op met de bevindingen met jouw internetprovider of netwerkbeheerder.

Vinden de hoge pingtijden ook plaats bij stap 3 of 4, dan ontstaan de problemen binnen je eigen netwerk. Dit kan meerdere oorzaken(en oplossingen! :D ) hebben:

  • Vinden de hoge pingtijden(of time-outs alleen plaats bij stap 3 dan is er iets mis met de aansluiting tussen jouw toestel en je router. Probeer je toestel eens op een andere plek aan te sluiten, of de bekabeling te vervangen. Werkt dit niet, neem dan contact op met je netwerkbeheerder.
  • Vinden de pingtijden op 3 en 4 plaats(kan eigenlijk nooit op 4 alleen) dan kan er iets mis zijn met een netwerkswitch, de router zelf of de bekabeling. Reset je netwerkapparatuur. Werkt dit niet, neem dan contact op met je netwerkbeheerder.

Zijn alle pingtijden goed, maar ervaar je toch haperende audio, dan kan het zijn dat ‘package-loss’ de oorzaak is van de audio-issues.

3. Package loss

Zoals de naam al aangeeft kan het zijn dat er kleine netwerkpakketjes verloren gaan op het internet. Wanneer je aan het browsen bent opent de pagina een fractie van een seconde langzamer. Streamingsdiensten als Netflix bufferen de video’s dus daaraan kan je dit ook niet zien. Maar VoIP-telefonie is live en kan niet bufferen of wat later de audio naar de andere kant brengen. Gaat er een pakketje verloren, dan hapert je gesprek. Met online-gaming kan je hier bijvoorbeeld ook hinder van ondervinden.

Wij kunnen voor je uitzoeken of er package-loss plaatsvindt tussen onze servers en jouw router. Neem daarvoor contact op met 1 van mijn technische collega’s. Helaas kunnen we deze problemen niet voor je oplossen, maar we kunnen wel een rapportage hiervan maken waarmee je jouw internet-provider kan helpen deze issues voor jou op te lossen.

4. Verdere tips

icon
Testen. Test audio-problemen nooit met elkaar in 1 ruimte. Hierdoor lijkt het namelijk doordat je elkaar ook ‘live’ hoort dat er een enorme vertraging op de lijn zit. Wanneer je elkaar niet live hoort ervaar je deze vertraging, die er altijd is met telefonie, helemaal niet als hinderlijk.

HD-audio. HD Audio-codecs leveren een mooi geluid, maar zijn gevoelig voor netwerkissues. Daarnaast wordt een loepzuiver geluid aan een telefoon vaak als raar ervaren en voelt het niet als een telefoongesprek. Op vaste toestellen heeft het niet veel waarde deze aan te zetten.

WiFi. Sommige vaste toestellen kan je via WiFi aansluiten. WiFi is echter geen geschikt medium om een VoIP-gesprek overheen te voeren. Ping-tijden zijn hoger, het signaal is instabieler en er zijn meer factoren die kunnen zorgen voor audio-issues. Sluit je vaste toestel altijd bekabeld aan.

4G-routers. In sommige buitengebieden of op nieuwe bedrijventerreinen is de vaste internetverbinding dusdanig slecht dat je er geen fatsoenlijk VoIP-gesprek over kan voeren. Heb je echter wel goed 4G-bereik, kan je een 4G router aanschaffen waar je jouw toestellen op aan kan sluiten. Wij hebben hier goede ervaringen mee. VoIP gebruikt niet veel data, dus met een kleine databundel kan je prima bellen en gebeld worden.

Powerline adapters. Je kent ze wel, adapters die je in het stopcontact kan steken die er voor zorgen dat je internet via het stroomnet via elk stopcontact weer opgepikt kan worden. Niet doen, werkt niet! Stroomkabels zijn absoluut geen geschikt medium voor data om een heel scala aan redenen. Met VoIP-telefonie gaat dit gegarandeerd gesprekken met slechte audio opleveren. Gebruik altijd goede Cat5e of Cat6 UTP kabels voor je inpandige netwerk.

WiFi-bridges en straalverbindingen. Professioneel aangelegde WiFi-bridges of straalverbindingen aangesloten door gerenomeerde bedrijven werken in de basis prima(bijvoorbeeld een wifi bridge naar jouw loods die dertig meter van je kantoorpand staat). Maar Wifi-bridges die zelf worden aangeschaft en geïnstalleerd voor inpandig gebruik zijn af te raden om dezelfde reden als je toestel via WiFi aan te sluiten. Probeer in deze situatie de telefonie altijd bekabeld aan te sluiten.

✍️
Ik heb Feedback op jullie help systeem!

Toch een collega spreken?

Kom je er niet helemaal uit of kun je het niet goed vinden? Bel dan onze Klantgeluk collega’s op +31 50 700 9920  of stuur een e-mail naar klantgeluk@voys.nl.