Panasonic
Panasonic

Panasonic

1. Instellen

1.1 Panasonic KX-TGP500

Om je toestel in te stellen heb je een IP-adres nodig en de webinterface van het toestel moet aan staan.

IP-adres achterhalen

  • Sluit je toestel aan op hetzelfde netwerk als je computer.
  • Open het menu van je toestel en ga vervolgens naar System settings -> Status -> IPv4 Settings -> IP Address. Je ziet hier het IP-adres van het toestel.

Webinterface toestel aanzetten

  • Zet de web interface aan in het toestel. Dit doe je in het menu onder Setting Handset -> Other option -> Embedded web -> On.

Inloggen op toestel via de browser

  • Typ het IP adres van je toestel in in je browser. Je ziet nu een login-venster, log in met de standaard gebruikersnaam: admin en wachtwoord: adminpass.

Heb je een KPN toestel, dan moet je deze ‘leeg’ maken, anders worden de KPN instellingen geladen en de Voys instellingen overschreven als je de volgende keer het basisstation van de spanning haalt.

  • Ga naar het tabblad Maintenance.
  • Klik in het linker menu op Firmware Maintenance.
  • Stel Enable Firmware Update in op No.
  • Stel Update Type in op Manual.
  • Maak de regel Firmware File URL leeg.
  • Klik op Save.
image
  • Klik in het linker menu op Provisioning Maintenance.
  • Stel Enable Provisioning in op No.
  • Maak de regels ‘… File URL’s leeg.
  • Stel Cyclic Auto Resync in op No.
  • Klik op Save
image
  • Klik in het linker menu op Management Server.
  • Maak de regels Management Server URLAuthentication ID en Authentication Password leeg.
  • Stel Enable Function in op No.
  • Klik op Save
image

Instellen VoIP-account

  • Ga naar het tabblad VoIP.
  • Klik in het linker menu op Line 1 onder SIP Settings.
  • Vul bij Phone Number je Voip Account in.
  • Vul bij Line ID en bij Authentication ID je VoIP-account ID in.
    • Ga hiervoor naar freedom.voys.nl
    • Klik op Beheer 
    • Dan op VoIP-account.
    • Achter het VoIP-account zie je het account ID staan. Hover hier overheen om het te kopiëren.
    • image
  • Bij Authentication Password vul je het wachtwoord van je VoIP-account in.
  • image
image
  • De Local SIP Port hangt af van je VoIP-account ID. Stel dat je accountid 123400007 is, dan vul je hier 5067 in. Je neemt de laatste cijfers van je VoIP-account en dit tel je bij 5060 op. Dan krijg je 5060+007=5067. Zo wordt elke Local SIP Port uniek en dit is makkelijker voor je router.
  • Vul bij de volgende velden ha.voys.nl in: Registrar Server AddressProxy Server AddressPresence Server Address, Outbound Proxy Server Address en Service Domain
  • Controleer of Enable DNS SRV lookup op Yes staat. Zo niet, zet hem dan op Yes.
  • Klik op Save

Klik in het linker menu op Line 1 onder VoIP Settings. Neem onderstaande gegevens over.

image
  • Klik op save.

Tijdsinstellingen

  • Ga naar het tabblad System.
  • Klik in het linker menu op Time Adjust Settings.
  • Vul bij NTP Server Address ntp.voys.nl in.
  • Controleer de overige velden, maar naar alle waarschijnlijkheid staan deze al juist ingesteld.
  • Klik op Save
image

1.2 Panasonic KX-TGP600

Deze handleiding is gemaakt voor een Panasonic KX-TGP600 en Panasonic KX-TGP500, maar werkt waarschijnlijk ook op andere Panasonic toestellen uit de TGP, HDV en UT serie.

Om je toestel in te stellen heb je een IP-adres nodig en de webinterface van het toestel moet aan staan.

IP-adres achterhalen

  • Sluit je toestel aan op hetzelfde netwerk als je computer.
  • Open het menu van je toestel en ga vervolgens naar System settings -> Status -> IPv4 Settings -> IP Address. Je ziet hier het IP-adres van het toestel.

Webinterface toestel aanzetten

  • Zet de web interface aan in het toestel. Dit doe je in het menu onder Setting Handset -> Other option -> Embedded web -> On.

Inloggen op toestel via de browser

  • Typ het IP adres van je toestel in in je browser. Je ziet nu een login-venster, log in met de standaard gebruikersnaam: admin en wachtwoord: adminpass.

Heb je een KPN toestel, dan moet je deze ‘leeg’ maken, anders worden de KPN instellingen geladen en de Voys instellingen overschreven als je de volgende keer het basisstation van de spanning haalt.

  • Ga naar het tabblad Maintenance.
  • Klik in het linker menu op Firmware Maintenance.
  • Stel Enable Firmware Update in op No.
  • Maak de regel Firmware File URL leeg.
  • Klik op Save.
image
  • Klik in het linker menu op Provisioning Maintenance.
  • Maak de regels … File URL’s leeg.
  • Stel Cyclic Auto Resync in op No.
  • Klik op Save.
  • image

Instellen VoIP-account

  • Ga naar het tabblad VoIP
  • Zet Enable Rport (RFC 3581) op Yes
  • Zet Enable Port Punching for SIP op 15
  • klik op Save
image
  • Klik nu onder SIP Settings op Line 1
  • Vul bij ‘Phone Number’ en bij ‘Authentication ID’ je VoIP-account ID in.
    • Ga hiervoor naar freedom.voys.nl
    • Klik op Beheer 
    • Dan op VoIP-account.
    • Achter het VoIP-account zie je het account ID staan. Hover hier overheen om het te kopiëren.
    • image
  • Bij ‘Authentication Password’ vul je het wachtwoord van je VoIP-account in.
  • image
  • De Local SIP Port hangt af van je VoIP-account ID. Stel dat je accountid 12340007 is, dan vul je hier 5067 in. Je neemt de laatste cijfers van je VoIP-account en dit tel je bij 5060 op. Dan krijg je 5060+007=5067. Zo wordt elke Local SIP Port uniek en dit is makkelijker voor je router.
  • Vul bij de volgende velden ha.voys.nl in: Registrar Server AddressProxy Server AddressOutbound Proxy Server Address en Service Domain
  • Controleer of Enable DNS SRV lookup op Yes staat. Zo niet, zet hem dan op Yes.
  • Bij REGISTER Expires Timer vul je 1800 in
  • Klik op Save
image

Klik in het linker menu op Line 1 onder VoIP Settings. Neem onderstaande gegevens over.

image

Tijdsinstellingen

  • Ga naar het tabblad System.
  • Klik in het linker menu op Time Adjust Settings.
  • Vul bij NTP Server Address ntp.voys.nl in.
  • Controleer de overige velden, maar naar alle waarschijnlijkheid staan deze al juist ingesteld.
  • Klik op Save
image

2. Instellingen

2.1 Intern nummer aanpassen

Als je het interne nummer van een VoIP account hebt aangepast in freedom.voys.nl, verandert het interne nummer op het display van je toestel niet mee. Dit komt omdat de weergave van nummer op het display van jouw toestel los staat van de gegevens in Freedom.

Intern nummer wijzigen in Freedom
  • Ga naar Freedom.
  • Ga naar Beheer.
  • Klik op VoIP-account.
  • Kies het VoIP-account waarvan je het interne nummer wil veranderen (In dit voorbeeld 201/Bet Weter).
  • image
  • Hier kan je het interne nummer aanpassen, bijvoorbeeld van 201 naar 208.
  • image
  • Klik op Opslaan.

De wijziging van het interne nummer staat nu nog niet in je toestel. Om dit aan te passen in je toestel dien je in te loggen op de webinterface van het toestel. Je gaat naar de webinterface door in je webbrowser het IP-adres van je toestel in te vullen. Hoe je dit vindt lees je per toestel hier onder.

Intern nummer wijzigen in jouw Panasonic
  • Sluit je toestel aan op hetzelfde netwerk als je computer.
  • Open het menu van je toestel en ga vervolgens naar System settings -> Status -> IPv4 Settings -> IP Address. Je ziet hier het IP-adres van het toestel.
  • Zet de web interface aan in het toestel. Dit doe je in het menu onder Setting Handset -> Other option -> Embedded web -> On.
  • Typ het IP adres van je toestel in in je browser. Je ziet nu een login-venster, log in met de standaard gebruikersnaam: admin en wachtwoord: adminpass.
  • Ga naar het tabblad VoIP.
  • Klik in het linker menu op Line 1 onder SIP Settings.
  • Vul bij Phone Number je Voip Account in.
  • Klik op Save.

2.2 Encrypted/versleuteld bellen instellen

De gesprekken tussen je toestel en het telefonieplatform van Voys gaan standaard onversleuteld over je netwerk en internet. Door gebruik te maken van encryptie worden je gesprekken versleuteld enkel tussen jouw telefoon en ons platform.

Zowel de SIP pakketjes als ook de audio zelf (RTP) kunnen worden voorzien van encryptie. Hiermee weet je zeker dat niemand je gesprek kan meeluisteren door de netwerkpakketjes te onderscheppen. We maken gebruik van TLS voor het versleutelen van de SIP-pakketten. De RTP-audio wordt beveiligd met behulp van SRTP.

In deze handleiding staat alleen beschreven hoe je encrypted kan bellen.

Eerst gaan we encrypted bellen instellen in Freedom
  • Log in op Freedom.
  • Klik in de menubalk op Beheer.
  • Ga naar VoIP-account.
  • Selecteer het account waarmee je versleuteld wilt bellen.
  • Kies voor het tabblad Geavanceerde SIP-instellingen.
  • Zet een vinkje bij Versleuteling forceren.
  • image
  • Je krijgt nu een popup dat er nog wijzigingen gedaan moeten worden in je telefoon.
  • Klik op Doorgaan.
  • Klik onderaan de pagina op Opslaan.
  • image
Jouw toestel encrypted instellen

Pas op je toestel de proxy voor registratie en het transport-protocol aan.

  • Proxy sip.encryptedsip.com:5061
  • Transportprotocol: TLS

Het toestel meldt zich nu versleuteld aan op ons platform.Om ook de gesprekken te versleutelen moet op het toestel zelf SRTP worden geactiveerd. Per toestel verschilt het sterk hoe je dit aanpast, maar dit is in te stellen op vrijwel elk VoIP-toestel. Raadpleeg hiervoor de handleiding van jouw toestel.

Is mijn toestel versleuteld?

Je kan op de volgende manier snel zien op jouw toestellen versleuteld zijn.

  • Log in Freedom.
  • Ga naar Beheer.
  • Ga naar VoIP-Account.
  • Ga naar het VoIP-Account van het desbetreffende toestel. Staat er een slot in het groene bolletje, dan is deze versleuteld. Is dit niet het geval, dan is hij niet versleuteld.

3. Problemen

3.1 Verkeerde telefoonnummer zichtbaar na doorverbinden

Zie je na het doorverbinden het nummer van je collega in je toestel in plaats van het nummer van de klant? Dit kan liggen aan de instellingen van je VoIP-account.

  • Log in op Freedom
  • Klik in de menu balk op Beheer
  • Selecteer VoIP-account
  • Klik op het juiste VoIP-account
  • Ga naar het tabblad Geavanceerde (SIP) instellingen
  • Wijzig bij Caller ID header From SIP Header naar Remote Party-ID SIP header
  • Druk op Opslaan

Is het nog niet opgelost?

IP-adres achterhalen

  • Sluit je toestel aan op hetzelfde netwerk als je computer.
  • Open het menu van je toestel en ga vervolgens naar System settings -> Status -> IPv4 Settings -> IP Address. Je ziet hier het IP-adres van het toestel.
  • In de webinterface ga je opzoek naar de Caller Header ID. Zet deze ook op Remote Party-ID SIP header.

Lukt het nog niet? Zorg dat je op het VoIP-Account steeds dezelfde hebt ingesteld als in je toestel en kijk welke optie wel werkt.

✍️
Ik heb feedback op jullie hulppagina’s.

Updates

Wij werken constant aan ons platform en andere producten. Wil je op de hoogte blijven van alle updates, check voys.nl/updates.

Verbeteringen

Wij ontwikkelen voor en met jou als klant. Hierbij wordt alle feedback gewaardeerd. Heb je zelf een suggestie hoe wij onze producten kunnen verbeteren, check dan voys.nl/verbeteringen.

Contact Kom je er met onze hulppagina’s toch niet helemaal uit, klik dan op het bel icoontje rechtsonder op de pagina om een afspraak in te plannen!