- 1. Instellen
- 1.1 Panasonic KX-TGP500
- 1.2 Panasonic KX-TGP600
- 2. Instellingen
- 2.1 Intern nummer aanpassen
- 2.2 Encrypted/versleuteld bellen instellen
- 3. Problemen
- 3.1 Verkeerde telefoonnummer zichtbaar na doorverbinden
1. Instellen
1.1 Panasonic KX-TGP500
Om je toestel in te stellen heb je een IP-adres nodig en de webinterface van het toestel moet aan staan.
IP-adres achterhalen
- Sluit je toestel aan op hetzelfde netwerk als je computer.
- Open het menu van je toestel en ga vervolgens naar System settings -> Status -> IPv4 Settings -> IP Address. Je ziet hier het IP-adres van het toestel.
Webinterface toestel aanzetten
- Zet de web interface aan in het toestel. Dit doe je in het menu onder Setting Handset -> Other option -> Embedded web -> On.
Inloggen op toestel via de browser
- Typ het IP adres van je toestel in in je browser. Je ziet nu een login-venster, log in met de standaard gebruikersnaam: admin en wachtwoord: adminpass.
Heb je een KPN toestel, dan moet je deze ‘leeg’ maken, anders worden de KPN instellingen geladen en de Voys instellingen overschreven als je de volgende keer het basisstation van de spanning haalt.
- Ga naar het tabblad Maintenance.
- Klik in het linker menu op Firmware Maintenance.
- Stel Enable Firmware Update in op No.
- Stel Update Type in op Manual.
- Maak de regel Firmware File URL leeg.
- Klik op Save.
- Klik in het linker menu op Provisioning Maintenance.
- Stel Enable Provisioning in op No.
- Maak de regels ‘… File URL’s leeg.
- Stel Cyclic Auto Resync in op No.
- Klik op Save
- Klik in het linker menu op Management Server.
- Maak de regels Management Server URL, Authentication ID en Authentication Password leeg.
- Stel Enable Function in op No.
- Klik op Save
Instellen VoIP-account
- Ga naar het tabblad VoIP.
- Klik in het linker menu op Line 1 onder SIP Settings.
- Vul bij Phone Number je Voip Account in.
- Vul bij Line ID en bij Authentication ID je VoIP-account ID in.
- Ga hiervoor naar freedom.voys.nl.
- Klik op Beheer
- Dan op VoIP-account.
- Achter het VoIP-account zie je het account ID staan. Hover hier overheen om het te kopiëren.
- Bij Authentication Password vul je het wachtwoord van je VoIP-account in.
- De Local SIP Port hangt af van je VoIP-account ID. Stel dat je accountid 123400007 is, dan vul je hier 5067 in. Je neemt de laatste cijfers van je VoIP-account en dit tel je bij 5060 op. Dan krijg je 5060+007=5067. Zo wordt elke Local SIP Port uniek en dit is makkelijker voor je router.
- Vul bij de volgende velden ha.voys.nl in: Registrar Server Address, Proxy Server Address, Presence Server Address, Outbound Proxy Server Address en Service Domain
- Controleer of Enable DNS SRV lookup op Yes staat. Zo niet, zet hem dan op Yes.
- Klik op Save
Klik in het linker menu op Line 1 onder VoIP Settings. Neem onderstaande gegevens over.
- Klik op save.
Tijdsinstellingen
- Ga naar het tabblad System.
- Klik in het linker menu op Time Adjust Settings.
- Vul bij NTP Server Address ntp.voys.nl in.
- Controleer de overige velden, maar naar alle waarschijnlijkheid staan deze al juist ingesteld.
- Klik op Save
1.2 Panasonic KX-TGP600
Deze handleiding is gemaakt voor een Panasonic KX-TGP600 en Panasonic KX-TGP500, maar werkt waarschijnlijk ook op andere Panasonic toestellen uit de TGP, HDV en UT serie.
Om je toestel in te stellen heb je een IP-adres nodig en de webinterface van het toestel moet aan staan.
IP-adres achterhalen
- Sluit je toestel aan op hetzelfde netwerk als je computer.
- Open het menu van je toestel en ga vervolgens naar System settings -> Status -> IPv4 Settings -> IP Address. Je ziet hier het IP-adres van het toestel.
Webinterface toestel aanzetten
- Zet de web interface aan in het toestel. Dit doe je in het menu onder Setting Handset -> Other option -> Embedded web -> On.
Inloggen op toestel via de browser
- Typ het IP adres van je toestel in in je browser. Je ziet nu een login-venster, log in met de standaard gebruikersnaam: admin en wachtwoord: adminpass.
Heb je een KPN toestel, dan moet je deze ‘leeg’ maken, anders worden de KPN instellingen geladen en de Voys instellingen overschreven als je de volgende keer het basisstation van de spanning haalt.
- Ga naar het tabblad Maintenance.
- Klik in het linker menu op Firmware Maintenance.
- Stel Enable Firmware Update in op No.
- Maak de regel Firmware File URL leeg.
- Klik op Save.
- Klik in het linker menu op Provisioning Maintenance.
- Maak de regels … File URL’s leeg.
- Stel Cyclic Auto Resync in op No.
- Klik op Save.
Instellen VoIP-account
- Ga naar het tabblad VoIP
- Zet Enable Rport (RFC 3581) op Yes
- Zet Enable Port Punching for SIP op 15
- klik op Save
- Klik nu onder SIP Settings op Line 1
- Vul bij ‘Phone Number’ en bij ‘Authentication ID’ je VoIP-account ID in.
- Ga hiervoor naar freedom.voys.nl.
- Klik op Beheer
- Dan op VoIP-account.
- Achter het VoIP-account zie je het account ID staan. Hover hier overheen om het te kopiëren.
- Bij ‘Authentication Password’ vul je het wachtwoord van je VoIP-account in.
- De Local SIP Port hangt af van je VoIP-account ID. Stel dat je accountid 12340007 is, dan vul je hier 5067 in. Je neemt de laatste cijfers van je VoIP-account en dit tel je bij 5060 op. Dan krijg je 5060+007=5067. Zo wordt elke Local SIP Port uniek en dit is makkelijker voor je router.
- Vul bij de volgende velden ha.voys.nl in: Registrar Server Address, Proxy Server Address, Outbound Proxy Server Address en Service Domain
- Controleer of Enable DNS SRV lookup op Yes staat. Zo niet, zet hem dan op Yes.
- Bij REGISTER Expires Timer vul je 1800 in
- Klik op Save
Klik in het linker menu op Line 1 onder VoIP Settings. Neem onderstaande gegevens over.
Tijdsinstellingen
- Ga naar het tabblad System.
- Klik in het linker menu op Time Adjust Settings.
- Vul bij NTP Server Address ntp.voys.nl in.
- Controleer de overige velden, maar naar alle waarschijnlijkheid staan deze al juist ingesteld.
- Klik op Save
2. Instellingen
2.1 Intern nummer aanpassen
Als je het interne nummer van een VoIP account hebt aangepast in freedom.voys.nl, verandert het interne nummer op het display van je toestel niet mee. Dit komt omdat de weergave van nummer op het display van jouw toestel los staat van de gegevens in Freedom.
2.2 Encrypted/versleuteld bellen instellen
De gesprekken tussen je toestel en het telefonieplatform van Voys gaan standaard onversleuteld over je netwerk en internet. Door gebruik te maken van encryptie worden je gesprekken versleuteld enkel tussen jouw telefoon en ons platform.
Zowel de SIP pakketjes als ook de audio zelf (RTP) kunnen worden voorzien van encryptie. Hiermee weet je zeker dat niemand je gesprek kan meeluisteren door de netwerkpakketjes te onderscheppen. We maken gebruik van TLS voor het versleutelen van de SIP-pakketten. De RTP-audio wordt beveiligd met behulp van SRTP.
In deze handleiding staat alleen beschreven hoe je encrypted kan bellen.
3. Problemen
3.1 Verkeerde telefoonnummer zichtbaar na doorverbinden
Zie je na het doorverbinden het nummer van je collega in je toestel in plaats van het nummer van de klant? Dit kan liggen aan de instellingen van je VoIP-account.
- Log in op Freedom
- Klik in de menu balk op Beheer
- Selecteer VoIP-account
- Klik op het juiste VoIP-account
- Ga naar het tabblad Geavanceerde (SIP) instellingen
- Wijzig bij Caller ID header From SIP Header naar Remote Party-ID SIP header
- Druk op Opslaan
Is het nog niet opgelost?
IP-adres achterhalen
- Sluit je toestel aan op hetzelfde netwerk als je computer.
- Open het menu van je toestel en ga vervolgens naar System settings -> Status -> IPv4 Settings -> IP Address. Je ziet hier het IP-adres van het toestel.
- In de webinterface ga je opzoek naar de Caller Header ID. Zet deze ook op Remote Party-ID SIP header.
Lukt het nog niet? Zorg dat je op het VoIP-Account steeds dezelfde hebt ingesteld als in je toestel en kijk welke optie wel werkt.