1. Probleem oplossen
Hieronder staan een aantal problemen met daarbij de bijbehorende oplossing die vaak bij ons gemeld worden over de Yealink DECT toestellen.
- 1. Probleem oplossen
- 1.1 Mijn handset toont ‘Zoekt basis’ en werkt niet
- Mogelijke oplossingen voor het probleem 'Zoekt basis'.
- Ik krijg nu de melding ‘No service’.
- 1.2 Mijn handset toont ‘No service’
- 1.2.1 Toestel herstarten
- 1.2.2 Hoe kan ik zien of het aan een missende netwerkverbinding ligt?
- 1.3 Ik kan niet op de webinterface van mijn Yealink komen
- 1.4 De nummerherkenning klopt niet
- Caller Header ID aanpassen in de Webinterface
- Caller Header ID aanpassen in jouw VoIP account
- Het werk nog niet
- 1.5 Ik krijg vreemde oproepen van bijv. 100, 101, 1000, 1001 en wil deze stopzetten
- Wat zijn dit voor oproepen?
- Is het gevaarlijk als dit gebeurd?
- Hoe kan ik dit probleem oplossen?
- 1.6 Welk VoIP account is van mijn toestel?
- 1.7 Er rinkelen maar 4 van de X handsetjes op mijn W60B, hoe kan ik dit aanpassen naar X?
- 1.7.1 Dit heeft niet geholpen
- 1.8 Yealink W52 basisstation i.c.m. nieuwere type handsets
- 1.9 Waarschuwing ‘default wachtwoord in gebruik
- 1.10 Mijn kiestoon klinkt heel vreemd
- 1.11 Terugbellen via de gemiste gesprekkenlijst werkt niet
- 1.11.1 Tijdelijke oplossing: Er zit een bug in jouw Yealink toestel
- 1.11.2 Lange termijn oplossing; Proxy invullen
- 2. Staat het probleem er niet tussen?
- 2.1 Fabrieksreset
- 2.1.1 Fabrieksreset via de webinterface
- 2.1.2 Handmatige fabrieksreset
1.1 Mijn handset toont ‘Zoekt basis’ en werkt niet
Een Yealink handset maakt draadloos verbinding met een basisstation om te kunnen bellen. Als deze verbinding er niet (meer) is, dan zie je op het display van de handset ‘Zoekt basis’.
Mogelijke oplossingen voor het probleem 'Zoekt basis'.
- Controleer of de handset zich binnen het bereik van het basisstation bevindt. Als de handset buiten het bereik is, verplaats deze dan dichter bij het basisstation. Het bereik van een Yealink basisstation is ongeveer 50 meter in een binnen situatie.
- Probeer het basisstation opnieuw op te starten door de stroomtoevoer tijdelijk te onderbreken.
- Probeer de handset opnieuw aan te melden bij het basisstation met behulp van de onderstaande stappen:
- Druk op de knop 'OK' op de handset of ga naar het ‘Menu’
- Ga naar Instellingen->Aanmelden
- Kies voor 'Handset aanmelden’ in het menu.
- Voer de PIN-code (meestal ‘0000’)van het basisstation in en druk op 'OK'.
- Wacht tot de handset is geregistreerd bij het basisstation.
Op het basisstation: Houdt het knopje wat lijkt op een ‘Wifi’ symbool ongeveer 3 seconden ingedrukt. Als het bovenste lampje op het basisstation gaat knipperen als dit goed gelukt is. Het basisstation is nu in de koppel-modus. Nu is het mogelijk om een handset te koppelen aan de basis.
Op de handset:
Ik krijg nu de melding ‘No service’.
Volg onderstaande stappen.
1.2 Mijn handset toont ‘No service’
Een Yealink handset toont ‘No service’ als deze geen contact kan leggen met Voys. Vaak ligt de oorzaak bij een missende netwerkverbinding of zijn de aanmeld gegevens onjuist of niet ingesteld. Probeer onderstaande opties om ervoor te zorgen dat het toestel weer haar connectie met Voys krijgt.
1.2.1 Toestel herstarten
Allereerst probeer je het toestel te herstarten.
- Haal de stroomkabel en internetkabel uit het basisstation (Het kan ook zijn dat dit één kabel is).
- Direct daarna kan je de kabels terugstoppen. Let op! Als het twee kabels zijn. Doe dan eerst de internetkabel terug in het basisstation. Daarna pas die van de stroom.
- Laat het basisstation herstarten. Als je drie groene lichtjes ziet, dan zou de handset weer moeten werken.
1.2.2 Hoe kan ik zien of het aan een missende netwerkverbinding ligt?
Door te controleren op het basisstation wel verbinding heeft met het netwerk. Dit doe je als volgt.
- Pak jouw handset.
- Druk driemaal op de ronde knop.
- Op het display wordt een IPv4 adres getoond. Op basis van wat er getoond wordt, staan hieronder 2 situaties beschreven.
1.3 Ik kan niet op de webinterface van mijn Yealink komen
- Heb je jouw url wel op https staan? Sommige toestellen/firmware van Yealink zijn alleen maar via het beveiligde transfer protocol te vinden.
- Geeft de browser aan dat je op een onveilige site zit?
- Klik op geavanceerde instellingen.
- Geef aan dat je de website vertrouwd.
- Je ziet nu een inlogscherm.
- Zit je wel op hetzelfde netwerk van jouw basisstation met de laptop? Soms dan is een netwerk zo opgebouwd dat de telefonie losstaat van de computers en laptops in een bedrijf. Jouw laptop heeft dan geen toegang tot jouw basisstation. Je kan twee dingen doen.
- Zorgen dat jouw laptop of basisstation tijdelijk op het andere netwerk zit. Na de aanpassingen, kan het weer apart van elkaar worden gezet.
- Neem jouw toestel mee naar een ander netwerk op eventueel een andere locatie waar alle apparaten wel direct met hetzelfde netwerk contact hebben.
Neem altijd contact op met jouw it’er om te overleggen wat de handigste manier is.
1.4 De nummerherkenning klopt niet
De telefoon gaat af en je ziet in je display niet de informatie van de beller of extra informatie zoals je bedrijfsnaam of een lang nummer (bijv. 174480001). De nummerherkenning klopt niet. Waarschijnlijk staat dan de Caller ID niet goed in je toestel en/of VoIP account. Om dit aan te passen gaan we allereerst in de webinterface van het toestel kijken.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Let op! Gebruik https:// Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
Caller Header ID aanpassen in de Webinterface
- Ga naar Account.
- Ga naar Advanced.
- Ga naar Caller ID Source.
- Kies vervolgens voor RPID-FROM.
- Druk daarna op Confirm.
Caller Header ID aanpassen in jouw VoIP account
De caller ID source van je toestel staat nu goed. Nu gaan we deze bij je VoIP goedzetten.
- Ga naar Freedom en login met je gebruikersnaam en wachtwoord.
- Ga naar Beheer.
- Ga naar VoIP account.
- Kies het VoIP account wat aan jouw toestel verbonden is (Lees hier hoe je dat uit kan zoeken).
- Kies voor het tabblad Geavanceerde (SIP) instellingen.
- Ga naar Caller ID Header.
- Zet deze op Remote-Party-ID SIP header.
- Test vervolgens of je nu alleen de informatie van de beller zichtbaar krijgt.
Het werk nog niet
In sommige toestellen moet je een extra bestand toevoegen: NUMBERWARE.CFG Hoe je dit doet vind je hier onder Settings - Configuration.
Houd er rekening mee dat wanneer je deze instelling wijzigt, de Outbound Proxy Server moet worden ingevuld. Anders komen oproepen van een VoIP-account met een lange uitgaande naam niet aan op de telefoon
1.5 Ik krijg vreemde oproepen van bijv. 100, 101, 1000, 1001 en wil deze stopzetten
Je krijgt vreemde oproepen (ghostcalls) binnen en als je op wilt nemen, dan wordt de verbinding verbroken.
Wat zijn dit voor oproepen?
Het VoIP verkeer (SIP) gaan over diverse poorten binnen je netwerk. Externe personen kunnen (moedwillig) ook data pakketjes sturen naar deze poorten. Dit kan er voor zorgen dat je toestel overgaat waarbij er een vreemd nummer in je display staat, bijvoorbeeld 100, 101 of 1001. Deze oproepen worden veelal direct verbroken zodra je probeert op te nemen.
Is het gevaarlijk als dit gebeurd?
Deze oproepen kunnen in principe geen kwaad. Je vindt ze ook niet terug in je gesprekkenlijst in Freedom en er worden geen gesprekskosten voor in rekening gebracht.
Hoe kan ik dit probleem oplossen?
- Controleer als eerste of je toestel is aangesloten op een modem of router met een actieve routerfunctie.
- Je kan dit doen door het IP-adres van je toestel te achterhalen.
- Begint dit IP-adres met 192.168.xxx.xxx, 172.16-31.xxx.xxx en 10.xxx.xxx.xxx. dan is je toestel goed aangesloten.
- Om de oproepen te voorkomen moet je je firewall beter dicht zetten, in deze handleiding vind je meer informatie.
- Als je bovenstaande niet kunt instellen op je router/firewall, dan kun je ook de lokale SIP poort op het toestel wijzigen. Standaard staat deze ingesteld op 5061 voor toestel 201. Je kunt dit wijzigen naar bijvoorbeeld 5091.
- In the webGUI, this is under 'Features' > 'General Information' and is called
- Accept SIP Trust Server Only : Enabled
- Allow IP Call : Disabled
- You can change the local SIP port under 'Settings' > 'SIP' and it is called
- Local SIP Port geef je in plaats van 5061 wat anders op.
- features.direct_ip_call_enable = 0
- account.X.sip_trust_ctrl = 1
1.6 Welk VoIP account is van mijn toestel?
Je wil een aanpassing doen in je telefoon of je wil van telefoon veranderen. Je hebt de juiste handleiding gevonden, maar je weet niet welk VoIP account bij jou hoort.
Kijk op het scherm van je telefoon
Op het display van je telefoon staat vaak welk interne nummer je hebt. Heb je dit ooit aangepast naar een naam, lees dan verder.
Bel naar de VoIP accounts
- Login op Freedom.
- Ga naar Beheer.
- Ga naar VoIP-Account.
- Gebruik een toestel of softphone waarvan je het interne nummer al weet of niet hoeft te weten.
- Bel de interne nummers één voor één en kijk of het toestel waar het omgaat afgaat.
- Zodra deze afgaat en je ziet in het display dat jij belt, weet je het interne nummer.
Tip: De VoIP accounts met een groen bolletje zijn actieve toestellen.
De Webinterface
Als de optie om uit te bellen er niet is, dan kan je inloggen op de webinterface.
- Ga naar Account.
- Bij Display Name staat het interne nummer van je toestel.
- Heb je meerdere VoIP accounts aan je toestel gekoppeld? Klik dan op de dropdown achter account om een ander intern nummer te vinden.
1.7 Er rinkelen maar 4 van de X handsetjes op mijn W60B, hoe kan ik dit aanpassen naar X?
Het kan zijn dat er maximaal 4 handsetjes rinkelen in plaats van X. Dit kan een instelling in het basisstation zijn die aangepast moet worden.
- Login je webinterface van het basisstation.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Let op! Gebruik https:// Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Ga naar Features.
- Dan General information.
- Ga naar Number of Active Handsets
- Maak van het cijfer een 8.
- Druk onderaan de pagina op Confirm.
- Vanaf nu rinkelen alle X de handsetjes in plaats van maximaal 4.
1.7.1 Dit heeft niet geholpen
- Check in de interface of alle toestellen ook goed ingesteld zijn.
- Ook kan het een netwerkprobleem zijn.
1.8 Yealink W52 basisstation i.c.m. nieuwere type handsets
Een Yealink W52 basisstation werkt prima met een Yealink W52 handset. Bij de combinatie van een W52 basisstation en bijvoorbeeld een Yealink W53 handset, werkt dit helaas anders. Vaak werkt een “ouder” basisstation voorzien van de nieuwste software prima met ‘nieuwere’ handsetjes. In dit specifieke geval hebben wij gemerkt dat de combinatie van een Yealink W52 basisstation met een Yealink W53 handset ervoor kan zorgen dat deze combinatie verschillende problemen geeft. Aangezien de Yealink W52 combinatie geen software updates meer ontvangt, zal dit in de toekomst ook niet veranderen. Wij adviseren bij het gebruik van een W52 basisstation altijd gebruik te maken van W52 handsetjes als dat nog mogelijk is. Wil je gebruik maken van ‘nieuwere’ handsetjes? Gebruik hierbij dan de, door Yealink, geadviseerde combinaties.
Ben je op zoek naar nieuwe VoIP toestellen? Kijk dan hier.
1.9 Waarschuwing ‘default wachtwoord in gebruik
Je merkt op het display van je telefoon dat er een waarschuwing staat over een wachtwoord wat je aan moet passen. Dit wachtwoord is een standaard wachtwoord van de interface van jouw Yealink toestel. Dit kan je aanpassen door onderstaande stappen te volgen.
Allereerst ga je inloggen in de webinterface van jouw Yealink toestel.
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Let op! Gebruik https:// Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
Wachtwoord aanpassen
- Klik rechtsboven op de gele zin Default password is in use. Please change!
- Geef het oude password admin op en stel je nieuwe wachtwoord in.
Je ziet dat de gele melding nu weg is in de webinterface. Als het nog zichtbaar is in je telefoon, herstart dan je basisstation door de stekker eruit te halen en weer erin te doen.
Let op! Bewaar je nieuwe wachtwoord goed! Als je deze kwijt bent en je wil ooit wat aanpassen in je telefoon, moet deze eerst teruggezet worden naar de fabrieksinstellingen.
1.10 Mijn kiestoon klinkt heel vreemd
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Let op! Gebruik https:// Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
- Kies voor het tabblad Settings.
- Klik op Tones.
- Vul bij Select Country het land in waar jij gebruik maakt van de telefoon.
- Druk op Confirm.
Als het goed is zal de kiestoon nu duidelijker zijn.
1.11 Terugbellen via de gemiste gesprekkenlijst werkt niet
Stel; je hebt even geen internetverbinding en je probeert een nummer te bellen met jouw Yealink. Dat werkt niet! Gelukkig is je internetverbinding snel weer gefixt en je probeert het nummer via de gesprekkenlijst nog een keer te bellen. Maar het uitbellen wil nog steeds niet.
1.11.1 Tijdelijke oplossing: Er zit een bug in jouw Yealink toestel
Dit is een bekende bug in de Yealink. Vanuit de recente gesprekkenlijst kan een nummer waarnaartoe gebeld is tijdens een storing niet gebeld worden.
Om dit tijdelijk op te lossen kan je het nummer handmatig een keer intoetsen. Wil je dus verkort het nummer 050 7009920 bellen? Dan toets je alle tien de cijfers in, je belt uit. Hierna werkt de re-dial optie weer.
1.11.2 Lange termijn oplossing; Proxy invullen
Mocht je dit probleem vaker hebben, dan is er ook een lange termijn oplossing. Daarvoor moet je in de webinterface van je Yealink.
2. Staat het probleem er niet tussen?
Het probleem staat er niet tussen of de oplossing werkt niet. Voor je onderstaande opties gaat uitproberen, bedenk wel dat het probleem ook buiten de Yealink om kan zijn. Netwerkproblemen zijn vaak onderliggende oorzaken van toestellen die niet afgaan of audioproblemen hebben. Zorg er dus ook altijd voor dat je een it’er hierna laat kijken.
2.1 Fabrieksreset
Het IP-adres van het toestel achterhalen
- Druk drie keer op de OK knop.
- Vul het IP-adres van het toestel in in een webbrowser (op een computer die in hetzelfde netwerk zit). Let op! Gebruik https:// Log in met de gebruikersnaam admin en het wachtwoord admin.
De Yealink DECT heeft twee manieren om een reset uit te voeren. Hieronder beschrijven wij ze allebei.
2.1.1 Fabrieksreset via de webinterface
- Ga naar Settings.
- Ga naar Upgrade.
- Klik op Reset to Factory.
Het toestel heeft nu even een paar minuten nodig om zichzelf te resetten. Als die daarmee klaar is, kan je hier het toestel opnieuw instellen.
2.1.2 Handmatige fabrieksreset
Voor deze reset moet je bij het basisstation zijn.
- Haal de stekker en/of de PoE kabel uit het basisstation. De lichtjes moeten uit gaan. Hij mag geen stroom meer krijgen.
- Wacht 15 seconden.
- Druk de knop op het basisstation in en houdt deze ingedrukt.
- Terwijl je deze knop ingedrukt hebt, doe je de stroomkabel en/of PoE kabel weer in het station/stopcontact.
- Wacht vervolgens tot de drie lampjes weer branden, dan mag je de knop loslaten.
- Wacht 5 minuten.
- Haal de stroom er weer af.
- Wacht 15 seconden.
- Zet de stroom er weer op.
Hierna kan het zijn dat je handsetjes en basisstation zichzelf ook nog gaan updaten. Daarna kan je eventueel de handsetjes weer instellen. Hoe je dit doet lees je hier.